1030/0 over autoluwe plannen: ‘Schaarbeek is aan het veranderen’

Kris Hendrickx
© BRUZZ
25/01/2022
Updated: 25/01/2022 19.30u

Burgercollectief 1030/0 staat bekend voor zijn scherpe kritiek op het mobiliteitsbeleid in een gemeente die wel eens smalend Carbeek wordt genoemd. Maar het Schaarbeekse plan voor autoluwe wijken kan het collectief wél smaken. “Dit is een grote stap vooruit.” Ook gewestminister Elke Van den Brandt is enthousiast. Oppositiepartij CD&V is positief, met bedenkingen.

De Schaarbeekse meerderheid stelde deze middag haar plan voor om het hart van de gemeente autoluw te maken, in het kader van het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move. Het gebied in kwestie is erg uitgebreid en reikt van Meiser in het oosten tot aan de Sinte-Mariakerk in het zuiden en bijna tot aan de Van Praetbrug in het noorden. Over het plan zelf lees je hier meer.

Burgercollectief 1030/0, dat al jaren strijdt voor verkeersveiligheid in de gemeente (en het startschot was voor de gewestelijke beweging Heroes for Zeroes), toont zich genuanceerd enthousiast over de plannen.

“Er zitten echt wel veel goede dingen in,” zegt Pieter Fannes. “Vooral in de wijk Berenkuil zal dit een groot verschil maken. De verkeerssituatie is daar vandaag ondraaglijk, met permanente files op onder meer het Paviljoenplein. De luchtkwaliteit is er daardoor ook erg slecht vandaag. Er komt nu een verkeersfilter op dat Paviljoenplein, die het doorgaand autoverkeer tegenhoudt. Voor de bewoners, maar ook voor scholen als de Paviljoenschool of de Magritteschool betekent dit echt een grote stap vooruit.”

"Vooral in de wijk Berenkuil zal dit een groot verschil maken. De verkeerssituatie is daar vandaag ondraaglijk"

Pieter Fannes (1030/0)

Burgerbeweging 1030/0 uit Schaarbeek: Pieter Fannes

In de Azaleawijk verandert het minst, merkte Fannes. “Maar dat heeft er ook mee te maken dat er recent nog maar een aantal wijzigingen zijn doorgevoerd.”

De oplossingen voor de subwijk ‘Koninklijke Sinte-Maria’ zijn het minst geslaagd, vindt 1030/0. “Er zullen bijvoorbeeld nog steeds vrachtwagens over het Liedtsplein kunnen rijden, wellicht ook door de werken aan de metro in de buurt. Als je goed kijkt, zie je ook dat er wel degelijk nog sluipwegen te vinden zijn. Ik vermoed dat er nog wel een en ander zal bijgestuurd worden.”

1030/0 betreurt ook dat de Louis Bertrandlaan, die binnenkort een heraanleg krijgt, nog steeds veel plaats aan de auto zal laten. "Dat past niet zo goed bij dit plan."

De algemene indruk blijft wel positief: "Schaarbeek komt van ver, maar is echt aan het veranderen."

"Deze ingrepen zijn logisch en consequent: drie dichtbevolkte wijken worden leefbaarder en verkeersveiliger"

Elke Van den Brandt (Groen)

Elke Van den Brandt (Groen), Minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

Brussels minister van Mobiliteit en Verkeersveiligheid Elke van den Brandt (Groen) toont zich blij met het plan, dat het eerste is in een reeks van autoluwe wijken die door het Gewest worden gecoördineerd. Binnenkort moeten ook nog dergelijke plannen in Brussel-Stad, Anderlecht, Sint-Gillis, Elsene en Jette volgen.

“De gemeente Schaarbeek maakt hier een ondubbelzinnige keuze voor levenskwaliteit,” zegt Van den Brandt. “Deze ingrepen zijn logisch en consequent: drie dichtbevolkte wijken worden leefbaarder en verkeersveiliger. Doorgaand verkeer wordt geweerd met verkeersfilters en eenrichtingsstraten, en er komen extra fietspaden op een aantal verkeersassen. Dit zal de luchtkwaliteit en de leefbaarheid van de drie wijken ten goede komen,” aldus de minister. “Het Gewest zal Schaarbeek voluit ondersteunen in deze omslag naar meer levenskwaliteit.”

"Er blijven nog steeds routes mogelijk om vanuit de hoofdassen binnendoor naar andere hoofdassen te rijden"

Anton Schuurmans (CD&V Schaarbeek)

Anton Schuurmans (CD&V)

De lokale CD&V-afdeling, die in Schaarbeek in de oppositie zit, reageert voorzichtig positief. Er is onder meer lof voor de ingrepen rond de Berenkuil, op de Haachtsesteenweg en in de Azaleawijk.

Anton Schuurmans stelt zich echter ook vragen. “Er blijven nog steeds routes mogelijk om vanuit de hoofdassen binnendoor naar andere hoofdassen te rijden. Zo kan je binnen de maas Colignon-Josaphat van de Lambermontlaan nog steeds naar de Paleizenstraat of Rogierlaan rijden zonder hoofdassen te gebruiken. Doorgaand autoverkeer zoekt de weg van de minste weerstand. De vraag is dus of de gemeente het sluipverkeer niet gewoon verplaatst van de ene straat naar de andere.”

maasschaarbeek.jpg

De perimeter van de autoluwe maas, verdeeld in drie verschillende zones. Errond liggen grote assen voor doorgaan verkeer, zoals de Lambermontlaan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek , Mobiliteit , Good Move , 1030/0 , Elke Van den Brandt , Pieter Fannes , Anton Schuurmans , autoluwe wijken

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni