| Een vliegtuig zet zijn landing in boven de Sinte-Aleidiskerk in Sint-Pieters-Woluwe.

Sint-Pieters-Woluwe in beroep tegen vergunning voor de luchthaven

Jasmijn Post
© BRUZZ
24/04/2024

Vier gemeentes in het zuidoosten van Brussel gaan in beroep tegen de Vlaamse vergunning voor de luchthaven. "Sint-Pieters-Woluwe blijft de meest overvlogen gemeente van Brussel," zegt burgemeester Benoît Cerexhe (Les Engagés).

De afgelopen twintig jaar protesteerde Sint-Pieters-Woluwe met de regelmaat van de klok tegen het beleid van de Vlaamse regering en de regelgeving rond vluchten van en naar de luchthaven van Zaventem. Niet onlogisch: Sint-Pieters-Woluwe is de 'meest overvlogen' gemeente van Brussel. Maar het protest heeft tot nu toe weinig uitgehaald, aldus de burgemeester Benoît Cerexhe (Les Engagés): "Terwijl het aantal vluchten de laatste jaren verdubbelde," zei hij in de gemeenteraad van dinsdagavond.

De gemeente heeft tijdens het openbaar onderzoek naar de nieuwe Vlaamse omgevingsvergunning gevraagd om een verbod op nachtvluchten (van 22.00 uur tot 07.00 uur), een limiet op het aantal vluchten van 220.000 vluchtbewegingen per jaar en een verbod op lawaaierige en vervuilende vliegtuigen.

Wie naar de beslissing van de Vlaamse overheid kijkt, ziet dat niet aan al die wensen is voldaan. Zo komt er geen verbod op nachtvluchten, maar in plaats daarvan geldt vanaf 2028 een vliegverbod van middernacht tot 6 uur 's ochtends, en dat zal nog uitbreiden. Lawaaierige vliegtuigen worden verboden, maar alleen tussen 23 uur en 7 uur 's ochtends, vanaf de zomer van 2025.

Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) zet het plafond op 240.000 vluchten per jaar voor vanaf 2032, waardoor een groeiscenario van 13 procent mogelijk blijft.

6b0d7f43-cerexhe.jpg

Sint-Pieters-Woluwe

| Burgemeester Benoît Cerexhe (Les Engages) in de gemeenteraad van dinsdag 23 april.

In beroep met verschillende gemeentes

Cerexhe betreurt dat de minister het advies van de gemeente niet volledig heeft uitgevoerd. Sint-Pieters-Woluwe gaat daarom – met drie andere gemeentes in het zuidoosten van de stad – in beroep. Volgens Cerexhe hebben Watermaal-Bosvoorde, Oudergem en Sint-Lambrechts-Woluwe al toegezegd. Mogelijk volgt de gemeente Schaarbeek ook. Daar heeft het college van burgemeester en schepenen al besloten om naar de rechter te stappen, maar dit moet nog bevestigd worden door de gemeenteraad, laat schepen Frédéric Nimal (Défi) weten.

Voor het kabinet-Cerexhe is het belangrijk om een signaal te geven vanuit de gemeentes, vooral omdat nog niet zeker is of het eerder aangekondigde beroep vanuit het Brussels Gewest zal doorgaan. Minister Alain Maron (Ecolo) is daar voorstander van, maar Sven Gatz (Open VLD) keurt het af. Het kabinet-Maron laat weten dat de minister het onderwerp donderdag opnieuw op de agenda van de ministerraad zal zetten

Of dat lukt, is nog maar de vraag. Het debat is niet alleen een 'juridische' maar ook een 'communautaire' strijd, stelt gemeenteraadslid Jonathan De Patoul (Défi) vast. "Steeds opnieuw blijkt dat Vlaanderen niet wil raken aan de economische ontwikkeling van de luchthaven." Die scheidslijn werkt volgens hem ook door in Sint-Pieters-Woluwe. Open VLD – de partij van Gatz - kwam in het geheel niet opdagen op de gemeenteraad, terwijl MR zich met hand en tand verzette tegen de nieuwe vergunning.

'Er zijn stappen gezet richting leefbaarheid'

Volgens schepen Helmut De Vos (CD&V) die ook op de lijst van de burgemeester staat, is de huidige vergunning een verbetering ten opzichte van de vorige. Hij merkt op dat Vlaanderen wil toewerken naar een vermindering van de hinder van dertig procent tegen 2030.

"Er wordt wel degelijk een stap gezet naar meer leefbaarheid," zegt hij. "Al zal het nooit genoeg zijn," beaamt de Vlaamse schepen, die zelf ook al twintig jaar in de gemeente woont. "Maar het aspect van de werkgelegenheid is ook van belang," sluit hij af. "Er werken vierduizend Brusselaars op de luchthaven."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni