Bouwmeester: 'Kasseien op versmalde Havenlaan zinloos'

Laurent Vermeersch
© BRUZZ
03/05/2016

De kasseien van de Havenlaan hebben inderdaad erfgoedwaarde, maar het heeft weinig zin om ze te behouden op een versmalde stadsboulevard. Dat zegt Brussels bouwmeester Kristiaan Borret.

Het nieuwe plan voor de heraanleg van de Havenlaan was nog maar enkele dagen voorgesteld of het plaatselijke actieplatform ‘L’Action Patrimoine, Pavés, Platanes’ liet alweer van zich horen. Het comité wil de kasseien niet opgeven. De kasseien renoveren is veel goedkoper én duurzamer, klinkt het. Om de straat open te breken, al het materiaal af te voeren en nieuwe grondstoffen te leveren zijn volgens het comité tweemaal 6.000 vrachtwagens nodig. Bovendien zijn de kasseien waardevol erfgoed. “De 1,3 miljoen kasseien zijn met de hand uitgehouwen in de steenmijnen van Henegouwen. Nergens anders in België is een industriële laan van een dergelijke kwaliteit bewaard gebleven.”

Brussels bouwmeester Kristiaan Borret erkent de patrimoniale waarde. “De zee van kasseien is een prachtig beeld, en verwijst naar de industriële geschiedenis van de laan,” zegt Borret. Toch staat hij helemaal achter de beslissing om ze te vervangen door asfalt. “De eerste doelstelling van de heraanleg is het verkeer verminderen, vooral ook het vrachtverkeer. Daarom wordt de weg veel smaller. De zee van kasseien wordt dan een beek. Zo is de esthetische waarde plots veel kleiner en de verwijzing naar het verleden minder sterk.”
Verdedigers van de kasseien kunnen opwerpen dat de laan toch weer breder wordt vanaf Thurn & Taxis, waar nog enige industriële activiteit zal blijven. Maar kiezen voor twee verschillende wegbekledingen, zou dan weer niet coherent zijn. “De Havenlaan is een grote stedenbouwkundige figuur. Daar mogen we geen kipkap van maken,” aldus nog Borret.

Nog een argument om de kasseien op te geven is de komst van bijkomende woningen in een van de KBC-gebouwen. Met de kasseien verdwijnt immers ook een belangrijke bron van geluidsoverlast. Niet onbelangrijk omdat het busverkeer op de Havenlaan de komende jaren flink zal toenemen door een betere bediening van ontwikkelingspool Thurn & Taxis.

Twee derde van de oude platanen, dat andere strijdpunt van het comité, blijven wel behouden en worden aangevuld met een nieuwe rij olmen. Bedoeling is dat die het groene karakter van de laan kunnen bestendigen, ook als de platanen door ziekte of ouderdom moeten verdwijnen. Het eerste project voor de heraanleg van de Havenlaan dateert ondertussen al van 2008. Smet hoopt nu dat het nieuwe plan tegen de zomer van 2019 gerealiseerd kan worden.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is aan renovatie toe. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door protest zijn die nooit gestart. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Heraanleg van de Havenlaan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni