De bezettingsgraad van de parkeergarages in het centrum van Brussel daalde het voorbije jaar met bijna de helft. Voor Roland Cracco, CEO van Interparking, is dat te wijten aan de voetgangerszone, de aanslagen en de daarop volgende lockdown van onze hoofdstad. “Op dit moment wordt de toevoer in Brussel door de voetgangerszone deels afgesneden.”
Brusselse Interparking-garages lokken helft minder volk
Parkinguitbater Interparking beschikt over bijna 800 parkeergarages verspreid over meer dan negen landen. Brussel is een van de Europese steden waar de parkeergigant actief is, maar het aantal mensen dat vorig jaar zijn auto stalde in een van de vele garages in onze hoofdstad, verminderde aanzienlijk.
‘Stad sterft momenteel af’
Sinds ongeveer een jaar kent Brussel een uitgebreide voetgangerszone. CEO Roland Cracco is voorstander van een voetgangerszone, maar niet zoals die er nu uitziet.
“Een stad is te vergelijken met een menselijk orgaan: het moet voldoende water krijgen om te kunnen overleven, anders sterft het af. Op dit moment wordt de toevoer in Brussel door de voetgangerszone deels afgesneden”, zo stelt Cracco vast in een interview met La Libre Belgique.
“Samen met de aanslagen en de lockdown van onze hoofdstad, is de voetgangerszone een van de oorzaken van de daling van de bezettingsgraad van onze garages met 40 à 50 procent. Het is belangrijk dat er zo snel mogelijk een goede balans wordt gevonden tussen de auto en de zwakke weggebruiker.”
“Kijk naar Brugge, waar er ook een voetgangerszone is, maar wel eentje die werkt. Om dat te bewerkstelligen, is het evenwel noodzakelijk dat de politiek voldoende middelen vrijmaakt en dat zonder vertraging.”
‘Verlies is relatief’
Ondanks de slechte cijfers, lijkt het verlies voor Interparking al bij al nogal mee te vallen. “Als we dit op grote schaal bekijken, dan moeten we niet klagen”, aldus Cracco.
“Het is niet zo dat al die chauffeurs nu plots met de fiets of te voet naar Brussel komen. Er is eerder sprake van een delokalisatie naar andere omliggende steden als Ninove, Aalst en Woluwe. We praten altijd over de 350.000 pendelaars die elke dag naar onze hoofdstad trekken, maar nooit over de 75.000 die dagelijks de omgekeerde beweging maken.”
Digitale revolutie
Voor Cracco heeft de auto in Brussel zeker nog een toekomst. “Onze prioriteit is nu een dicht parkeernetwerk uit te bouwen. Dat moet ons in staat stellen om synergieën te creëren, maar ook een antwoord te bieden op de digitale revolutie die momenteel aan de gang is.”
“Vandaag heeft technologie al een grote impact op onze manier van reizen en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. We stevenen af op de ontwikkeling van artificiële intelligentie die ook zal kunnen bepalen waar een persoon volgens zijn behoeften het beste gaat parkeren. Het is voor onze groeistrategie dan ook van fundamenteel belang dat wij onze aanwezigheid in deze markten versterken.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.