De schoolresultaten van kinderen in Brusselse concentratiescholen verbeteren sneller dan die van kinderen in Vlaamse concentratiescholen. Dat blijkt uit een studie van Project Innoveren en Excelleren in Onderwijs (p.ieo). Brusselse scholieren zouden onder andere geholpen worden door hun grotere ervaring met anderstaligheid.
Brusselse leerling van concentratieschool gaat sneller vooruit dan Vlaamse
P.ieo deed een steekproef in 24 concentratiescholen in Vlaanderen en Brussel. De organisatie mat de schoolresultaten voor lezen en rekenen op drie momenten: aan het begin van het vierde leerjaar, aan het einde van het vierde leerjaar en aan het einde van het vijfde leerjaar. Zo kan de gemiddelde ‘leerwinst’ van de scholieren in beeld worden gebracht.
Blijkt dat er zowel voor lezen als voor rekenen een statistisch significant verschil bestaat tussen de Brusselse en de niet-Brusselse concentratiescholen. De Brusselse tonen voor beide velden een consistent stijgende curve, de kinderen maken daar dus beduidende leerwinst. Dat is niet zo voor de niet-Brusselse groep, waar de curves minder sterk stijgen, stagneren of dalen over meetmomenten heen (zie onderaan).
De onderzoekers vinden de meest plausibele verklaring voor de verrassende resultaten in de grotere ervaring met anderstaligheid, diversiteit en kansarmoede die de Brusselse kinderen hebben in vergelijking met hun Vlaamse evenknieën. Toch benadrukken de ze de noodzaak aan blijvende inspanning voor deze specifieke doelgroep in het Gewest.
Op basis van normscores (zwak - middelmatig - sterk) werd voor elke leerling berekend hoeveel procent ze boven of onder de sterke score liggen voor elke lees – en rekentest. (© p.ieo)
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.