In de afgelopen vijf jaar zijn er in Brussel netto 26 Carrefour Express-winkels bijgekomen, een derde van het totaal. 'Carrefour speelt in op de vraag van de alsmaar vaker single klant naar buurtwinkels met flexibele openingsuren', zegt retailexpert Gino Van Ossel (Vlerick). 'De concurrenten lieten het speelveld lange tijd wijd open, maar hun snelle winkelformules komen eraan.'
De opmars van de Carrefour Express
Nog snel even een slaatje inslaan om te eten voor de sportles, een fles wijn voor een feestje, of een stokbrood voor de brunch op zondagochtend. Het kan bij de Carrefour Express, de buurtsuperette die de jongste jaren Brussel stormenderhand veroverde. Een convenience store of gemakswinkel noemen experts de Express, of - minder poëtisch - een ‘dépannage- en passagewinkel’.
32 nieuwe winkels opende Carrefour in de afgelopen vijf jaar in het Brussels Gewest, bleek na navraag door onze redactie: één grotere in de voetgangerszone, en 31 nieuwe Carrefour Express-winkels. De kleinste, in het metrostation Rogier, heeft een vloeroppervlakte van amper 60 vierkante meter, de grootste is 400 vierkante meter groot.
Tegelijk gingen in dezelfde periode zes winkels dicht, waardoor er nu in totaal 70 Express-vestigingen zijn. Door de toename zijn er een derde meer Carrefour Express-winkels dan vijf jaar geleden.
De gemakswinkels of 'convenience stores' winnen overal in Europa aan marktaandeel, bevestigt retailexpert Gino Van Ossel. “Alle supermarktketens willen een graantje van die groei meepikken. Maar de enige in België die heel snel een goede formule te pakken had, overgewaaid vanuit Frankrijk, was Carrefour.” Als gevolg daarvan opent de Franse keten verreweg de meeste buurtsupers in Brussel.
Die zijn bijna allemaal open op zon- en feestdagen, zegt Van Ossel. “Dat kunnen de grotere warenhuizen in eigen beheer niet, dat is veel te duur. Maar bijna alle superettes worden uitgebaat door een franchisenemer, een zelfstandig ondernemer die betaalt voor het gebruik van de naam en expertise. Die valt onder een soepeler regeling wat de openingsuren betreft.”
Met hun kleine oppervlakte en hun ruimere openingsuren bedienen de buurtsupers een veranderend publiek - vooral in het rijkere zuidoosten van het gewest. “Het aantal gezinnen in de stad wordt kleiner, het aantal alleenstaanden neemt toe. Vooral bij de dertigers is het aantal (kinderloze) alleenstaanden toegenomen,” zegt Van Ossel. “Het zijn mensen die om de een of andere reden nog niet aan een stabiele relatie toegekomen zijn, of weer uit elkaar zijn. Zij leven veel meer op het ritme van de dag, terwijl gezinnen hun aankopen meer plannen.”
“Net als voor de twintigers moet het voor de single dertigers allemaal snel gaan, ze wippen snel even binnen onderweg. Tegelijk zijn er ook meer zestigers en zeventigers die naar het stadscentrum verhuizen zodra de kinderen het huis uit zijn. Al deze klanten doen geen boodschappen met de auto en hoeven dus geen parking bij de winkel. Ze denken: voor het beetje dat ik nodig heb, ga ik wel met de fiets.”
Minder bakkers
Een derde reden voor het succes van de buurtsuperettes is dat ze handig inspelen op de teloorgang van de traditionele speciaalzaak. “Vaak openen de nieuwe Carrefour-buurtwinkels op plekken waar vroeger al een kruidenier of een andere buurtwinkel zat. Het aantal slagers dat varkensvlees verkoopt, loopt in sneltempo terug, net als het aantal bakkers, postkantoren en krantenwinkels.”
Bijna elke Express bakt ter plaatse brood af, zodat het vers is, en haalt daar volgens Van Ossel heel veel omzet uit. “De Carrefour Express aan de Grote Markt heeft een uitgebreid assortiment ijsjes voor passerende toeristen. Het filiaal aan het Berlaymontgebouw mikt vooral op mensen die in de buurt werken, en dat bij Bockstael in Laken heeft weer een beperkt vleesaanbod omdat de klanten voornamelijk moslims zijn.”
De concurrenten, die stonden erbij en keken er lange tijd naar. Van Ossel: “Colruyt mikte historisch meer op landelijke gebieden. In 2012 opende de supermarktketen in Elsene de eerste OKay Compact, een kleine stadssuperette zonder parking. Sinds vorig jaar is er een tweede (in de Hopstraat, red.) in het centrum. De tests lopen.”
Delhaize heeft lang geworsteld met zijn binnenstedelijke formule, zegt de expert. “Ze hadden tot voor een paar jaar de Delhaize City, een klein warenhuis in eigen beheer. Die hebben nooit goed gedraaid, en dus werden ze omgevormd tot Proxy Delhaizes. De winkelformule van superetteformaat, Shop&Go, hing tot voor kort altijd vast aan een Q8-station. Pas onlangs is Delhaize begonnen die gemakswinkels los te maken van de tankstations.”
Eind 2016 waren er 19 Shop & Go’s in het gewest. Vorige week opende een nieuwe Shop &Go in metrostation Hankar. Die is als eerste supermarkt in het gewest elke dag open van 6 uur 's ochtends tot middernacht.
Op de interactieve kaart hier onder kun je alle bestaande, nieuwe en gesloten Carrefour Express in Brussel terugvinden:
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.