Steeds meer internationale reisbussen houden halt in Brussel. Bij gebrek aan een echt busstation gebeurt dat echter gewoon op straat en dat zorgt regelmatig voor ongenoegen bij reizigers, busbedrijven en buurtbewoners. Marktleider Flixbus vraagt een oplossing.
Flixbus vraagt busstation: 'Onthaal is nu beetje wild en amateuristisch'
Meer dan 500 internationale reisbussen bedienen Brussel elke week. De meesten (70 procent) stoppen aan het Noordstation. Faciliteiten om de busreizigers te ontvangen, zijn er echter nauwelijks. Buurtbewoners klagen dan ook over lawaai, uitlaatgassen, wildplassers en uitpuilende vuilnisbakken. De situatie aan het Noordstation is nog een stuk nijpender geworden sinds de halteplaats voor reisbussen aan het Centraal Station werd opgedoekt.
Ook Flixbus, dat op een jaar tijd de belangrijkste busaanbieder werd in Brussel, kan de situatie niet meer aanzien. "Het onthaal [van reizigers] blijft onvoldoende", zegt regionaal directeur Pierre Gourdain in La Libre Belgique. "Er zijn geen bushokjes, er is geen informatiepaneel en er is geen parking. Het is een beetje wild en amateuristisch."
De sector is dan ook vragende partij om een heus busstation met wachtzaal, toiletten en informatie. De vraag is wie de bouw zal betalen en waar het complex moet komen. "Een klantvriendelijk busstation moet niet alleen comfort bieden, maar komt liefst ook dicht bij het centrum van de stad en vlak aan een belangrijk knooppunt van openbaar vervoer", zegt communicatieverantwoordelijke Bettina Engert aan onze redactie.
Met een busstation die naam waardig zou Brussel nog meer dan vandaag een draaischijf voor busverkeer kunnen zijn. Brussel kan er volgens Flixbus alleen maar wel bij varen. "Het is een sector waar het aanbod de vraagt creëert. Een derde van onze reizigers zou niet naar Brussel zijn gekomen als er geen goedkope busreizen waren." Met betere faciliteiten zouden ook meer reizigers die normaal de auto nemen de overstap naar de bus kunnen overwegen, klinkt het.
Vertegenwoordigers van Flixbus hebben woensdag enkele politici van MR ontmoet om de problematiek te bespreken. De Franstalige liberalen hebben al meermaals gepleit voor een busstation en gingen daarvoor al op bezoek in Hamburg. Flixbus schuift daarnaast ook Toulouse naar voor. Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) is zich bewust van de problematiek en bestelde eerder al een studie ter zaken. De resultaten daarvan worden tegen de zomer verwacht. Volgens het kabinet zijn vooral de busstations van Madrid en München te volgen voorbeelden.
Intercitybussen
Lees meer over: Samenleving , Intercitybussen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.