Gemeenten verdienden 19 miljoen aan parkeren

AL
© BRUZZ
18/08/2016

De netto inkomsten van de Brusselse gemeenten uit parkeren bedroegen vorig jaar samengeteld zo’n 18,9 miljoen euro. Koploper is Brussel-stad met meer dan 8,5 miljoen euro.

Uit cijfers van het gewestelijk agentschap parking.brussels blijkt dat de negentien Brusselse gemeenten vorig jaar samen zo’n 18,9 miljoen verdienden aan hun parkeerbeleid. “Gezien de toenemende parkeerdruk, is er in verscheidene gemeenten een uitbreiding van de gereglementeerde zones”, zegt directeur Eric Dubois aan BRUZZ. Er zijn met andere woorden steeds minder plekken in het gewest waar je vrij kan parkeren.

Brussel-stad
De stad Brussel verdiende vorig jaar bruto zo’n 15,2 miljoen euro aan parkeren, zo leren cijfers van het kabinet van bevoegd schepen Marion Lemesre. De inkomsten komen uit betalingen aan de parkeermeter (8,2 miljoen), bekeuringen (5 miljoen) en de verkoop van bewoners- en bedrijfskaarten (2 miljoen). Na aftrek van de belangrijkste kosten houdt de gemeente zo’n 8,9 miljoen euro over (de kleinere kosten gaf het kabinet niet door n.v.d.r.)

Dit weekend kwam Het Nieuwsblad met een overzicht van de parkeerinkomsten van de Vlaamse centrumsteden. Alleen Gent zou netto meer verdienen aan parkeren dan Brussel-stad: 10,03 miljoen euro. Terwijl Brussel-stad toch maar een deel is van het gebied dat je met andere steden kan vergelijken.

De verhouding verbaast Dubois niet: “Gent, daar zit je met een heel specifieke situatie, waar je natuurlijk ook eigen parkings hebt (Brussel-stad heeft geen overdekte parkings in eigen beheer n.v.d.r.). En Brussel: als je gewoon in heel Brussel-stad rondloopt, je vindt niet zo veel vrije plekken. Het is een stad met een gigantische parkeerdruk, die je verder denk ik enkel in het hart van Antwerpen terugvindt. Het is dus niet abnormaal in Brussel met dat soort inkomsten te zitten.”

In het hoofdstedelijk gewest verdient naast Brussel-stad bijvoorbeeld ook Elsene fors aan haar parkeerbeleid: bijna 4 miljoen euro netto vorig jaar. Maar er zijn gemeenten waar de bedragen fors lager liggen: van zo’n 620.000 euro in Molenbeek tot slechts 1.300 euro in Ganshoren.

Drukte

Op steeds meer plekken in het Brussels gewest kan je slechts beperkt gratis parkeren met een parkeerkaart of moet je betalen. Vrij parkeren wordt steeds schaarser. Dat is ook nodig argumenteert Dubois.

Ten eerste, zegt hij: “Er zijn meer dan voldoende voorbeelden in binnen- en buitenland. Als je parkeren niet reglementeert in je stad, dan pas heb je chaos.” Ten tweede, neemt door een toenemende bevolking ook het aantal auto’s en dus de parkeerdruk toe. Brussel moet tarieven verhogen om het gebruik van de wagen te ontraden en alternatieven voorzien.

Dat laatste doet parking.brussels volgens Dubois: het investeert bijvoorbeeld in parkeerplaatsen voor fietsen en vanaf september beheert het de eerste Park & Ride-parking van het Gewest aan metrostation COOVI in Anderlecht.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni