Catherine Moureaux

Moureaux ontkent berichtgeving over gescheiden geschiedenislessen

© Belga
23/11/2016

Brussels parlementslid Catherine Moureaux (PS) ontkent de berichtgeving van La Capitale dat ze zou pleiten om het geschiedenisonderwijs te laten bepalen door de afkomst van de leerlingen. Volgens haar gebeurt dit immers nu al en zijn er daardoor net leerlingen die bepaalde fundamentele kennis van onze geschiedenis ontberen.

Geschiedenisleerkrachten in het vijfde en zesde jaar van het Franstalige secundaire onderwijs mogen momenteel al een deel van hun lessen zelf invullen.

Om de leerlingen niet voor de borst te stoten, zijn er sommige leerkrachten die daarbij de afkomst van de leerlingen in hun klassen in overweging nemen. "Zo zijn er klassen die de middelbare school verlaten, zonder dat ze iets over de Belgische koloniale geschiedenis of andere grote internationale conflicten hebben geleerd", zegt Moureaux aan BRUZZ. "Dit is een kwalijke tendens."

Net daarom wilde Moureaux deze problematiek onder de aandacht brengen. Ze sluit evenwel niet uit dat er nog steeds een deel van het geschiedenisonderwijs zelf ingevuld mag worden. Alleen moet zorgvuldig bepaald worden welke kennis zeker wél moet worden overgebracht.

Woensdagochtend opende de Franstalige krant La Capitale met de tegenovergestelde stelling, namelijk dat Moureaux zou pleiten voor gescheiden geschiedenisonderwijs op basis van de afkomst van de leerlingen. Volgens Moureaux zou ze volledig verkeerd zijn geciteerd door de krant.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni