‘Poincarélaan moet stadsesplanade worden, geen openluchtparking’

Sara De Sloover
© BRUZZ
15/02/2017

Vorige week kondigde de Stad Brussel aan dat ze parkeermeters zal plaatsen om komaf te maken met het wildparkeren op de middenberm van de Poincarélaan. “Een verdienstelijk initiatief op korte termijn, maar het zal niet leiden tot een opwaardering van dit stuk Kleine Ring,” zeggen stadsplanners Rien van de Wall en Wim Menten. “Integendeel: het bevestigt de idee van de ringlanen als restruimte en periferie. Waarom geen groene wandeling op de middenberm?”

wim en rien BRUZZ 1558
“We pleiten voor een visie die de stadssnelweg transformeert tot een nieuwe publieke ruimte in het centrum van Brussel,” zeggen Menten en Van de Wall, twee stadsplanners die samen KleineRing.be hebben opgericht, een initiatief dat met inwoners en verenigingen nadenkt over de toekomst van de ringlanen. “De Poincarélaan ligt midden tussen wijken die behoren tot de meest dichtbevolkte en dichtbebouwde van het gewest. Ook verbindt ze het Zuidstation, een internationale toegangspoort tot de stad, met de Ninoofsepoort, binnenkort een nieuwe place to be aan het kanaal.''

''Maar als een bredere visie uitblijft, dan dreigt het potentieel van die boulevards als publieke ruimte en hefboom voor de ontwikkeling van dit stuk stad opnieuw voor jaren, zelfs decennia onbenut te blijven.”

“Binnen enkele maanden begint Brussel Mobiliteit met de aanleg van fietspaden op de Poincarélaan. Dat aan de middenberm niet wordt geraakt, toont aan dat een integrale visie, die verder kijkt dan de mobiliteit, vandaag ontbreekt. Andere gewestelijke diensten werken momenteel het programma voor het stadsvernieuwingscontract ‘Heyvaert-Poincaré’ uit.

''Of de middenberm in dit project wel onder handen zal worden genomen, valt af te wachten. In 2011-2012 nam de stad zich al eens voor om tussen de Anderlechtse- en de Ninoofsepoort sportinfrastructuur op de middenberm aan te leggen. Het idee verdween snel van tafel.”

“Welke rol moeten de boulevards spelen in het Brussel van morgen? Stadssnelweg, openluchtparking… of een ruimte waarin verkeer en verblijf met elkaar in evenwicht worden gebracht? Het is hoog tijd dat de overheden samen met buurtbewoners en middenveldorganisaties een gecoördineerde visie uitwerken.”

“In Parijs bijvoorbeeld is de middenberm van de Boulevard Lenoir omgetoverd tot een zone met wandelpaden, fonteinen, speel- en sportterreinen, marktkramen en wadi’s op een middenberm die met twintig meter smaller is dan die van de Poincarélaan. Ook de middenbermen van de Avenida de Portugal in Madrid en de Avenida da Liberdade in Lissabon zijn wandelingen geworden met zitbanken of terrassen. Picknickplekken, skateparken en agoraspaces zijn eveneens mogelijk. Of waarom niet een paar ateliers voor kleinschalige productie en herstellingen?”

“KleineRing.be trekt in 2017 de wijken in en gaat met bewoners en handelaars in gesprek over hoe de toekomst van de boulevards er voor hen moet uitzien. Als de stad en het gewest het ernstig menen met de bereikbaarheid, de leef- en de luchtkwaliteit, dan moeten ze voor de Poincarélaan zo snel mogelijk zoeken naar parkeermogelijkheden voor bewoners buiten de openbare weg (op aanpalende percelen of ondergronds langs de centraal gelegen Zennekokers) en moeten de parkeertarieven geharmoniseerd worden. Dat gaat over parkeertarieven op en buiten de openbare weg, zodat parkeren op straat duurder wordt dan in een parkeergarage, over dezelfde parkeertarieven in aangrenzende gemeenten of correcte prijzen voor parkeerkaarten.

''Ook moet de Zuidfoor duurzaam in de wijk geïntegreerd worden. Is de functie van dit stuk Kleine Ring voor doorgaand verkeer ook niet aan herziening toe?”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Politiek , Debat , Opinie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni