Vijf weken nadat het Brussels Gewest begonnen is met het uitschrijven van boetes aan luchtvaartmaatschappijen voor het overschrijden van de geluidsnormen, beweegt er nog maar weinig aan federale kant. Dat zegt minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH). "Er is een werkgroep opgericht, maar daarin is nog niets constructief gezegd. Ik heb nog geen enkel voorstel of document gekregen." Jef Van Damme (SP.A) pleit intussen voor een neutrale scheidsrechter om het debat te objectiveren.
Standstill in luchthavendossier: 'Veel vergaderingen, nul voorstellen'
In de commissie Leefmilieu wilden verschillende parlementsleden weten of er na de heisa rond de Brusselse geluidsboetes al iets veranderd was. Voor een analyse van het aantal boetes en de luchtkwaliteit sinds er boetes uitgeschreven worden, is het alvast nog te vroeg. Volgens Fremault zal het zeker enkele maanden duren voor er tendensen vastgesteld kunnen worden.
Intussen is er nog altijd geen akkoord met de federale en Vlaamse regering over de Brusselse geluidsnormen, en dat zit er nog niet meteen aan te komen, zo liet Fremault weten: "Er is een werkgroep opgericht, maar daarin is nog niets constructief gezegd. Ik heb nog geen enkel voorstel en geen enkel document gekregen." Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) lanceerde in de pers nochtans een denkballon, met nieuwe vliegroutes en geluidsarme periodes van acht uur. Maar daar heeft Fremault nog geen enkel concreet voorstel over ontvangen.
'Stupiditeit'
Intussen dreigde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) dat de Vlaamse regering bij elke uitgeschreven boete een nieuw belangenconflict zal inroepen. Maar dat noemde Frémault een "niet te realiseren stupiditeit": "Een belangenconflict kan niet ingeroepen worden op basis van een administratieve sanctie. We hebben al heel wat dreigementen gekregen, het wordt intussen wel eens tijd voor een concreet voorstel. Ik heb er geen probleem mee om verder te praten, maar ik wil een plan te zien krijgen. Wij kunnen dat niet doen, de federale overheid is de enige die hiervoor bevoegd is", besluit Fremault.
Fremault stelde intussen met plezier vast dat Ryanair zijn opstijgprocedure gewijzigd heeft, om de Brusselse geluidsnormen en dus de boetes te omzeilen. "Dat wijst erop dat oplossingen mogelijk zijn, zolang men het maar echt wil. Ik ben benieuwd wanneer de Vlaamse en federale regering hetzelfde pragmatisme aan de dag zullen leggen als Ryanair-CEO Michael O'Leary."
Volgens parlementslid Jef Van Damme (SP.A) moet het debat neutraler gevoerd worden. Vorige week was er nog de discussie over het aantal (Brusselse) jobs dat op Brussels Airport op het spel staan. Brussels minister van Werk Didier Gosuin (Défi) noemde dat 'fake news' en wilde tot één breed gedragen cijfer komen.
Internationale expert
Van Damme sluit zich daarbij aan: "We praten in Vlaanderen en Brussel naast elkaar. Er is nog altijd geen rust in dit debat. Er is nood aan objectieve cijfers: hoeveel mensen worden overvlogen, hoeveel vliegbewegingen en hoeveel werkplaatsen zijn er?". Van Damme pleit daarom voor een neutrale scheidsrechter, "eventueel een internationale expert", om die vragen te beantwoorden. "Men kan nooit één waarheid aan de andere opleggen. En we moeten toch ooit eens kunnen landen in dit dossier."
En de vliegtuigen? Die blijven intussen overvliegen en lawaai maken. "De afgelopen dagen was een hel in het oosten van Brussel", zeiden Benoit Cerexhe (CDH) uit Sint-Pieters-Woluwe en Eric Bott (Défi) uit Sint-Lambrechts-Woluwe in koor.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.