Mobiliteitsorganisatie Touring deelt tijdens autoloze zondag fluo-stickers uit in de Wetstraat. Ze lanceert haar nieuwe campagne ‘laat je zien’, om fietsers en voetgangers meer zichtbaarheid te geven in het verkeer.
Touring lanceert campagne ‘laat je zien’ in Wetstraat
Fietsers en voetgangers met reflecterende uitrusting in het duister worden vanop 50 meter afstand gezien. Zonder die uitrusting is dat maar 10 meter, weet Touring. Daarom deelt de automobilistenfederatie fluorescente stickers uit aan wie tijdens autoloze zondag door de Wetstraat stapt, rolt of rijdt.
“Een speciale doelgroep in de campagne zijn jongeren omdat zij de meest kwetsbaren zijn op de weg, zeker als het om kinderen gaat van tussen 9 en 15 jaar,” zegt Touring. Kinderen van die leeftijd beginnen alleen de straat op te gaan voor langere afstanden en dat loopt te vaak fout.
“Ieder jaar sterven meer dan 800 kinderen op de Europese wegen en raken er niet minder dan 100.000 gewond,” aldus nog Touring. De campagne ‘laat je zien’ is dan ook niet enkel Belgisch. Ze wordt georganiseerd in samenwerking met de Internationale Automobielfederatie FIA.
Vanaf maandag krijgen scholen, leerkrachten en ouders informatie over de campagne via online brochures.
Hier alvast de tips van Touring, handig voor als autoloze zondag weer over is:
Checklist voor fietsers
fluo hesje - lichtkleurige of witte fietshelm - wit of geel fietslicht en witte reflector vooraan - rood licht en reflector achteraan - reflecterende stroken op de rand van de fietsbanden of aan de spaken - reflectoren op de pedalen - fluo-sticker op het achterste spatbord
Checklist voor voetgangers
fluo hesje - fluo-stickers en/of stroken op de rugzak - fluo banden op de armen en/of de benen
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.