Buurtbewoners van de Brusselse Vijfhoek tekenen verzet aan tegen de aanleg van een ondergrondse Q-Park-parking vlakbij het Rouppeplein. Na eerder burgerprotest laat de stad haar eigen plannen voor een parking onder het plein varen, ten gunste van de Q-Park-garage. Maar ook met dit nieuwe ontwerp zijn de omwonenden niet opgezet. “We kunnen de auto-overlast gewoon niet meer aan.”
Verzet tegen nieuwe parkingplannen Rouppeplein
Eind 2016 vroeg een privé-promotor een vergunning aan voor de bouw van een complex met 115 studentenwoningen, met daaronder een publieke parking van 200 plaatsen. Die moet er komen op het braakliggend terrein aan de Van Helmontstraat, vlakbij het Rouppeplein.
De parkeergarage zal worden uitgebaat door Q-Park, dat staat in de recent vernieuwde bouwaanvraag. Ze moet voor 20 procent privé en voor 80 procent publiek toegankelijk worden, bijvoorbeeld voor klanten van omliggende handelszaken.
Geen stedelijke parking
Eerder had de stad zelf nog plannen voor een ondergrondse parking onder het Rouppeplein, maar die laat ze nu varen ten gunste van de Q-Park-garage. Dat wordt gesuggereerd in de vernieuwde bouwaanvraag, waarin staat dat de stad het Q-Park-plan steunt.
Daarmee komt de stad ook tegemoet aan de vrees van buurtbewoners dat onder andere de graafwerken aan het plein zelf voor te veel overlast zouden zorgen in de publieke ruimte. Twee jaar geleden werden de plannen voor een stedelijke parking onder het Vossenplein ook al geschrapt vanwege dezelfde redenen.
‘Geen nieuwe parkings’
Met dit alternatieve parkeerplan voor het Rouppeplein zijn de buurtbewoners evenwel ook niet opgezet. “Ze kunnen de auto-overlast, zowel qua geluid als qua vervuiling, gewoonweg niet meer aan,” klinkt het in een bericht van burgerinitiatief Platforme Pentagone. “Vooral in het westen van de Vijfhoek moeten de mensen letterlijk vrezen voor hun levenskwaliteit.”
In het milieueffectenrapport bij de vernieuwde bouwaanvraag staat dat het autoverkeer in de omliggende straten door de komst van de Q-Park-parking zou verzwaren met ongeveer honderd extra wagens per uur. “En dat terwijl er maar 250 meter verderop een metrostation ligt (Anneessens, red.). Het is simpel: de auto moet in de Vijfhoek gewoon plaats maken voor de voetganger en de fietser, en er moet een mobiliteitsplan komen zonder parkings en zonder miniring,” besluit het platform. “We hopen dan ook dat de bouwaanvraag door het Gewest wordt afgekeurd.”
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.