Goede punten voor ‘zwarte’ scholen
Lees ook: Smet: 'Nieuwe aanpak in zwarte scholen'
De leerlingen van het vijfde of zesde leerjaar kregen een wiskundetest voorgelegd. Daaruit blijkt dat als leerlingen slecht presteren, dat vooral ligt aan hun sociaal-economische en etnische achtergrond. Met andere woorden: kinderen van kaderleden blijven ook in een concentratieschool goed scoren. Kinderen uit lagere sociale klassen voelen wel de negatieve gevolgen van hun school.
De helft van de concentratiescholen scoort even goed als de 'witte' scholen. De andere helft doet het wel heel wat minder. Volgens de onderzoekers is de oorzaak daarvan te zoeken bij de leerkrachten. Die zouden in de minder presterende scholen heel wat minder verwachten van hun leerlingen dan in scholen die het wel goed doen.
Brussels parlementslid Elke van den Brandt (Groen!) is niet akkoord met die conclusie. "Dit is te makkelijk. We moeten leerkrachten waarderen voor het kostbare werk dat ze leveren," zegt Van den Brandt. "We moeten ons hele onderwijssysteem herbekijken en investeren in kleine klassen, buurtscholen, sociale mix en nieuwe taalrecepten."
De onderzoekers van de Universiteit Gent, Universiteit Antwerpen en de KU Leuven zijn bezig met een onderzoek in 68 lagere scholen in Gent, Genk en Antwerpen. Daarvan is een derde 'witte' scholen, een derde 'zwart' en nog een derde gemengd. Ze komen met hun eerste balans na onder meer de uitspraken van Mieke Van Hecke, hoofd van het Vrij Onderwijs. Die zei dat de 'gelijke kansen'-aanpak, om meer gemengde scholen te krijgen, gefaald had.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.