Kleine Ring overkapt tussen Troon en Louiza
De Brusselse regering noemt de werken "een echt stadsproject dat de Brusselse Bovenstad nieuwe impulsen zal geven".
De overkapping van de Kleine Ring zal de Waterloolaan verbinden met de Guldenvlieslaan. Samen met de Naamsepoort en de Louizalaan maken beide lanen deel uit van de zogenaamde 'Bovenstad', een van de belangrijkste handelscentra van de stad. "Maar de huidige scheiding tussen de Waterloolaan en de Guldenvlieslaan door de Kleine Ring geeft het geheel een nogal ongezellige aanblik", klinkt het.
Door de overwelving wil de regering openbare ruimte vrijmaken voor winkelaars en voor voetgangers en fietsers. De verschillende handelszones in de buurt moeten beter met elkaar verbonden worden en de Louizalaan wordt autoluw. Ten slotte worden de parkeerplaatsen bovengronds vervangen door plaatsen onder de grond.
Hoe de bovengrond er zal uitzien, zal pas in een latere fase bestudeerd worden.
Aan het project hangt een prijskaartje van "minstens 107 miljoen euro". De regering gaat op zoek naar privépartners die de investering zullen helpen dragen.
Afgestoft plan
Echt nieuw kan het overkappingsplan overigens bezwaarlijk genoemd worden. In 2003 presenteerde toenmalig staatssecretaris Willem Draps (MR) al een gelijkaardig plan, dat vervolgens weer in de lade verdween. De Brusselse regering wil de zaak nu voor 2020 afgewerkt hebben.
Brussels fietsmanager Frederik Depoortere vindt het bedrag alvast erg hoog. Hij wijst erop dat 100 miljoen euro ongeveer het vereiste bedrag is om alle fietsplannen voor Brussel ook echt uit te voeren.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.