Een plan om een van beide oevers van het kanaal van Halle tot Vilvoorde autovrij te maken heeft de trofee ‘Mybikeworld’ voor het Brussels Gewest weggekaapt. Dat is een platform van de Fietsersbond en Gracq waarop gebruikers hun gedroomde fietsproject konden indienen, om zo hun omgeving fietsvriendelijker te maken.
Mooiste droom voor fietsvriendelijk Brussel: autovrije kanaaloever
De Fietsersbond en Gracq lanceerden My Bikeworld.be begin juni. Er werden in totaal 720 projecten ingediend over heel België, waarop 11.000 mensen hun stem uitbrachten.
Na de publieksstemming koos een professionele jury per gewest één winnaar uit de tien fietsprojecten met de meeste publieksstemmen. Gekeken werd onder meer of het project realistisch gezien op vrij korte termijn kan uitgevoerd worden. In de jury zaten onder meer Brussels bouwmeester Kristiaan Borret en zijn Vlaamse evenknie.
‘Half en half’
De winnende projecten worden gevisualiseerd in 3D en aan de beslissende instanties voorgesteld.
In Brussel kwam het project ‘half-en-half’ als winnaar uit de bus. De bedenkers van dat plan stellen voor de openbare ruimte langs het kanaal te herverdelen. Eén oever zou volledig voorbehouden worden voetgangers, fietsers en andere zwakke weggebruikers. Daardoor zouden lawaaihinder en vervuiling langs één kant worden teruggedrongen, terwijl mensen er veilig en in alle rust kunnen fietsen, wandelen, rolschaatsen, skaten of steppen.
'Actieve groenfase' op Sainctelette
Een herinrichting van het kruispunt Sainctelette in Molenbeek, dat op dit moment een grote barrière voor fietsers is, haalde de tweede stek. Het plan voorziet een fietsersdoorgang onder de brug door, voor fietsers die hun route langs het kanaal willen vervolgen. In het voorstel komen op het kruispunt zelf fietspaden en een ‘actieve groenfase’ (vierkant groen), waarbij in alle richtingen de lichten voor de fietsers en voetgangers op groen zouden springen terwijl het gemotoriseerde verkeer stilstaat.
Tot slot haalde het idee van een tweerichtingsfietspad in de Belliardstraat de derde plaats. Een testfase in die zin werd afgevoerd door alle werven in en rond de straat, maar staat nu normaal voor volgend jaar gepland. Voorlopig is er geen fietspad in de Belliardstraat.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.