Touring: 'Sommige busbanen dienen alleen om quota te halen'

© tvbrussel
30/05/2011
Brussels minister van Vervoer Grouwels (CD&V) is vast van plan door te gaan met de aanleg van aparte bus- en trambanen. Die moeten zorgen voor een betere doorstroming van het openbaar vervoer. Automobilistenvereniging Touring heeft grote twijfels bij het nut van de bus- en trambanen.

Op de Bergensesteenweg in Anderlecht hebben de bussen van De Lijn vrije baan richting Brussel dankzij een busbaan. Maar dat is niet naar de zin van Touring. Volgens de automobilistenorganisatie is de busbaan verantwoordelijk voor het stijgend aantal ongevallen op die weg.

"Dit is de slechtste busbaan van België en omstreken," zegt woordvoerder Danny Smagghe. "Er rijden lege bussen voorbij en automobilisten moeten 20 minuten aanschuiven om 700 meter vooruit te kunnen. Dat is compleet absurd."

Ook de busbaan op de Laarbeeklaan in Jette krijgt slechte punten van Touring. Volgens de automobilistenorganisatie worden sommige tram- en busbanen enkel aangelegd om bepaalde quota te halen en zijn ze dus nutteloos.

"Touring heeft altijd kritiek op de busbanen. Zij zouden willen dat auto's altijd en overal kunnen doorrijden maar de Brusselse regering wil de autodruk met 20 procent verminderen," zegt minister Grouwels.

Touring heeft vooral kritiek op de manier waarop beslist wordt om tram- en busbanen aan te leggen. Volgens de organisatie gaat het vooral om het behalen van quota. "Er worden busbanen aangelegd op wegen die er helemaal niet geschikt voor zijn, alleen om het vooropgestelde aantal kilometers te halen en zonder meerwaarde voor de algemene mobiliteit," aldus Smagghe.

Touring vraagt nu een externe audit om na te gaan hoe er beslist wordt over de aanleg van tram- en busbanen. Bovendien worden er volgens de organisatie geen objectieve metingen gedaan naar de impact voor de weggebruikers.

"Busbanen moeten getest worden en dat gebeurt niet," zegt Smagghe. "De impact op de andere weggebruikers wordt niet gemeten en er worden ook geen cijfers vrijgegeven over de bezetting en de extra snelheid van de bussen."

Minister Grouwels ontkent: "De voordelen voor het openbaar vervoer worden zeker gemeten. Het is aangetoond dat het openbaar vervoer regelmatiger en sneller rijdt."

De Brusselse regering is niet van zin haar plannen te veranderen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni