Zwarte school deert witte leerling niet
Onderzoeksters Mieke Van Houtte (UGent) en Loes Vandenbroucke (KU Leuven) vergeleken de prestaties van 'witte' en 'zwarte' basisscholen. "De kleur van de klasgenootjes beïnvloedt de leerprestaties niet. Wel de sociaaleconomische achtergrond van de eigen ouders," vertellen ze aan het onderwijstijdschrift Klasse.
"We lieten 2800 leerlingen een wiskundetoets afleggen. Hoe ze presteerden, hing vooral af van hun eigen sociaaleconomische en etnische afkomst. Rijke leerlingen presteren veel beter dan arme leerlingen, witte leerlingen presteren iets beter dan zwarte leerlingen," concluderen de onderzoeksters.
"De kinderen van middenklasseouders presteren in elke school goed. Een concentratie van kansarme leerlingen is vooral een probleem voor die leerlingen zelf. De concentratie van allochtone leerlingen doet er gemiddeld genomen niet toe."
Ouders kijken vooral naar de 'kleur' van de school, maar het sociaaleconomische profiel is veel doorslaggevender dan de etnische samenstelling, denken Van Houtte en Vandenbroucke. "Je hebt zowel 'zwarte' scholen die uitstekend scoren als 'witte' scholen die slecht presteren en omgekeerd."
In Nederland wordt er meer en meer gepleit om het gevecht tegen concentratiescholen op te geven. Dat is niet per se een slecht idee, want concentratiescholen presteren vaak zeer goed. "Maar als je een vriendelijkere samenleving wilt waar iedereen met iedereen kan omgaan, zijn gemengde scholen wel een goed idee."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.