De Brusselse Museumraad lanceert woensdag de campagne "100 Masters" om de permanente collecties van de Brusselse musea te promoten. Van 18 mei tot 27 augustus, honderd dagen lang, zullen 41 Brusselse musea honderd topstukken uit hun collectie tentoonstellen.
Campagne zet 100 topstukken van Brusselse musea in de kijker
"De unieke stukken blijven soms in de luwte, omdat de musea meer en meer geld, tijd en energie steken in de organisatie van tijdelijke tentoonstellingen", zo klinkt het bij de Brusselse Museumraad. "De campagne 100 Masters wil hier wat aan doen en hen tot hun recht laten komen."
De campagne wordt woensdag op gang getrokken met een "museummarathon", waarbij een twintigtal Belgische en internationale bloggers op één dag zeventien Brusselse musea zullen bezoeken en daar telkens stilstaan bij een topstuk Ook speeddates, familie- en volwassenenparcours, en rondleidingen maken deel uit van "100 masters".
Vanaf woensdag gaat ook de "datingwebsite" 100masters.brussels online, waar iedereen zijn/haar favoriet kan leren kunnen uit de lijst van 100 Brusselse topstukken. De topstukken stellen zich voor met een persoonlijk profiel en verleiden de bezoeker tot een afspraakje in het museum.
Tijdens "100 masters" zullen beroemde werken als "Het Rijk der Lichten" van René Magritte en "De val van de opstandige engelen" van Bruegel te zien zijn, maar ook minder bekende werken zoals de eerste locomotief die op het Europese continent reed of een maansteen die werd meegebracht van de missie Apollo XI. De 100 topstukken werden geselecteerd op basis van historische waarde, staat en zeldzaamheid.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.