BRUZZ serveert je wekelijks de beste cultuurtips. Enkele niet te missen afspraken deze week: geraffineerde americana in Ancienne Belgique, digitale fotofilters van Ethel Lilienfeld en witte rook in de bioscoop.
Fotofilters, witte rook & geraffineerde americana: de BRUZZ cultuurtips van deze week
Expo
KABOUTER ACTION
De Frans-Brusselse fotograaf Emile Rubino bevraagt de fotografie en plaatst het medium in een sociale context. De voormalige resident van Wiels toont in Affiliate – Wiels’ satellietruimte in het centrum, die zich toespitst op het oeuvre van alumni van het residentieprogramma – nieuw werk, dat draait rond een beeldje van een kabouter die centraal stond in een fotowedstrijd van de populaire consumptieketen Action.
- Emile Rubino: Springtime Challenge
12/12 > 4/1, Affiliate, wiels.org
LAMBÉ MAAL TWEE
Het intrigerende werk van de Belgische tekenaar en stripmaker Eric Lambé beklijft altijd, ook al gebruikt hij verschillende technieken. De nieuwe Brusselse Galerie Martel toont een selectie van de originele tekeningen van zijn reeks 19m², waarin hij een soortgelijke kleinere ruimte op verschillende manieren vult, en van het beeldverhaal Antipodes, dat hij onlangs maakte met scenarist David B. (Vallende ziekte).
- Éric Lambé: 19m² – Antipodes
14/12 > 1/2, Galerie Martel BXL, galeriemartel.com
DIGITALE FILTER
De Botanique presenteert twee gloednieuwe creaties van de Frans-Brusselse digitale fotokunstenaar Ethel Lilienfeld. De nieuwe fotoserie iiDOLLS exploreert verder de mogelijkheden en de problematiek van het gedigitaliseerde lichaam in een virtuele setting. De installatie Invisible filter is geïnspireerd op de anekdote van een Chinese vrouw van middelbare leeftijd die een AI-gezichtsfilter zag crashen tijdens een livestream.
- Ethel Lilienfeld: De omhelzing van de padden
20/12 > 26/1, Botanique, botanique.be
Podium
BIJNA DOOD
Voor de solo This is la mort inspireerde ex-P.A.R.T.S.-studente Zoé Lakhnati zich op de The mnemosyne atlas van de Duitse kunsthistoricus Aby Warburg, een associatief beeldenboek uit het begin van de twintigste eeuw. Lakhnati creëert met haar lichaam eenzelfde beeldenstroom van lichamen die op sterven na dood zijn en je bekend kunnen voorkomen uit pakweg de klassieke schilderkunst of de popcultuur.
- Zoé Lakhnati: This is la mort
13 & 14/12, La Raffinerie, halles.be
ONSTERFELIJK
Het jonge Gentse theatergezelschap Werktoneel van regisseur Jesse Vandamme gaat na het succes van de voorstelling Gruis / aan de twijfel op onderzoek naar de soms absurde manieren waarop de mens een gooi doet naar onsterfelijkheid. Vier acteurs bevragen met behulp van de betere invriestechnieken en wat moreel discutabel langlevendheidsonderzoek het nut en de noodzakelijkheid van de dood.
- Jesse Vandamme/Werktoneel/NTGent: Aan de start van de brug
17 & 18/12, KVS BOX, kvs.be
TEKENS VAN LEVEN
De Noorse choreografe en danseres Ingrid Berger Myhre woont en werkt in Brussel en nam deel aan de Research Studios bij P.A.R.T.S. Haar werk draait vaak om taal en tekensystemen. Na de voorstelling In other words presenteert ze nu Spelling spectacle, waarin drie performers op een speelse en stelselmatige manier een geheel van gebaren uitbouwen die hinten naar betekenis.
- Ingrid Berger Myhre: Spelling Spectacle
17 & 18/12, GC De Kriekelaar, kaaitheater.be
Pop & Jazz
DUIKVLUCHT
De Antwerpse duivel-doet-al Bert Dockx (in een ander leven frontman van Dans Dans, Flying Horseman en de Bert Dockx Band) vernoemde zijn jazzcombo Ottla naar de jongste zus van de Tsjechische schrijver Franz Kafka, die tijdens de Tweede Wereldoorlog aan haar einde kwam in een concentratiekamp. Op zijn tweede album, het eerder dit jaar uitgebrachte Vogel, neemt het kwartet een onversaagde duikvlucht langs jazz, noise, krautrock en afrobeat.
- Ottla
13/12, Flagey, flagey.be
GERAFFINEERDE AMERICANA
“It can all blow up now, the time is right,” zingt Quinten Vermaelen in ‘Blow up’, het lichtjes omineuze nummer waarmee de zanger het nieuwe album van zijn band Calicos aftrapt. Sugarcoat it heet die plaat, maar de Antwerpenaren zijn niet meteen van plan om hun én onze sores toe te dekken met een glanzend laagje suiker. Voor de geraffineerde americana van Vermaelens project is The War on Drugs nog steeds een ijkpunt, met intussen ook wat toefjes eighties-Bruce en Sharon Van Etten.
- Calicos
15/12, Ancienne Belgique, abconcerts.be
SCHUDDEN VOOR GEBRUIK
Justice keerde deze lente na een radiostilte van acht jaar terug met zijn vierde album, Hyperdrama. Daarop zocht het Franse producersduo een middenweg tussen de harde rockesthetiek van zijn debuut en de door Giorgio Moroder bestoven discopop waarmee het tweetal op latere platen begon te dwepen. Kevin Parker van de Australische band Tame Impala mocht mee met de discobol schudden, benieuwd of hij dat ook in Vorst zal doen.
- Justice
19/12, ING Arena, ing.arena.brussels
Klassiek
VREDE OP AARDE
‘Blowin’ in the wind’, ‘Fortunate son’, ‘Soldiers of love’ … Het antioorlogslied heeft al heel wat topstukken opgeleverd. Ook de Amerikaanse componist Frederic Rzewski laat met zijn werken Ode to the deserter en Songs of insurrection een muzikale vredesduif los. Hij gebruikt daarin respectievelijk teksten over dienstweigering en bekende protestsongs als bronnenmateriaal. Onder anderen pianist Daan Vandewalle doet de witte vlaggen wapperen.
- Say No – Ode to Frederic Rzewski
14/12, Gemeentehuis van Vorst, sayno.be
SLINGEREN MET BEENDEREN
Brommend kolkt het orkest als een oersoep, de kopers breken eerst voorzichtig en dan glorieus los met drie doodsimpele noten: do, sol, do. Zo begint Richard Strauss’ Also sprach Zarathustra. Brussels Philharmonic koppelt het iconische symfonische gedicht aan twee andere wereldscheppende composities van Darius Milhaud en Martin Matalon. Alleen Kubricks beelden van met botten slingerende mensapen moet je er zelf bij denken.
- Brussels Philharmonic: Also sprach Zarathustra
14 & 15/12, Flagey, flagey.be
TRANEN VOOR CLARA
Op het podium van De Munt vertolkte hij al lachebekjes als Papageno, Il Conte di Almaviva en Guglielmo, maar in dit recital zet de Franse bariton Stéphane Degout een serieuzere façade op. De Vier ernste Gesänge die Johannes Brahms schreef toen zijn hartsvriendin Clara Schumann op sterven lag, zijn het culminatiepunt van het programma. De aanloop daarnaartoe gaat via Fauré, Duparc en Clara’s echtgenoot Robert Schumann.
- Stéphane Degout
18/12, Bozar, bozar.be
Film
XPRMNTL FLM
Het Koninklijk Belgisch Filmarchief – roepnaam: Cinematek – werd onder conservator Jacques Ledoux even een wereldspeler. Dat lag aan de fenomenale collectie, maar ook aan festivals als Âge d’Or en EXPRMNTL. De traditie om vernieuwende filmmakers te lanceren verloor wat van haar sprankel, maar bestaat wel nog. Volgend weekend staat volledig in het teken van Âge d’Or en dus van subversieve en experimentele cinema.
- Âge d'Or weekend: EXPRMNTLFILMFESTIVAL
14 & 15/12, Cinematek, cinematek.be
WAKKER DE WITTE ROOK AAN
De Brusselse regeringsvorming is kinderspel vergeleken met de pausverkiezing in Conclave. Na de dood van de paus komen de kardinalen in het Vaticaan bijeen om een nieuwe pontifex aan te duiden. Een uitmuntende Ralph Fiennes moet als kardinaal Lawrence de door corruptie, vetes en machtsspelletjes geteisterde verkiezing in goede banen leiden, terwijl hij zijn geloof nagenoeg verloren is. Deze fraai gestileerde thriller is hoogst entertainend.
- Conclave
UK, dir.: Edward Berger, act.: Ralph Fiennes, John Lithgow, Stanley Tucci
MEGALOMANE FLOP
Megalopolis is een flop, maar dan wel een die je misschien met je eigen ogen wilt hebben gezien. Omdat de megalomanie ervan afspat, de mislukking fascineert, er fantastische ideeën in zitten en regisseur Francis Ford Coppola met de The godfather-trilogie, Apocalypse now en The conversation vijf meesterwerken afleverde. Of uit respect voor een legende die zijn miljoenen niet oppot en liever investeert in een passieproject.
- Megalopolis
US, dir.: Francis Ford Coppola, act.: Adam Driver, Giancarlo Esposito, Aubrey Plaza