Belga

| Het Mima, hier nog voor de werken aan de Henegouwenkaai.

Jan Goossens over sluiting Mima: 'Geen gevolgen voor Molenbeek culturele hoofdstad 2030'

TB
© BRUZZ
05/10/2024

Het Mima in Molenbeek moet haar deuren in 2025 sluiten, maar dat zal geen gevolgen hebben voor Molenbeek 2030. “Wij werken aan een heel breed project. Er zijn nog genoeg culturele spelers in Molenbeek en de Kanaalzone over", zo verzekert mede-organisator Jan Goossens.

Met de beslissing verdwijnt een belangrijke cultuurtempel uit Sint-Jans-Molenbeek en de Kanaalzone. De gemeente en het Brussels Gewest hebben nochtans grote plannen op vlak van cultuur. Zo wil de gemeente de titel van 'Europese culturele hoofdstad' binnenhalen.

“Het is heel spijtig voor het Mima en voor Molenbeek, maar op ons project heeft het geen invloed”, zegt Jan Goossens, oud-artistiek directeur van de KVS en samen met Fatima Zibouh verantwoordelijk de kandidatuur van Molenbeek voor culturele hoofdstad van Europa in 2030. “Wij werken aan een heel breed project, er zijn nog genoeg culturele spelers in Molenbeek en de Kanaalzone over. Maar we hadden het Mima er graag bij gehad. Het is sowieso een groot verlies wanneer een culturele instelling de deuren moet sluiten."

Goossens is ervan overtuigd dat de kandidatuur van Molenbeek voor 2030 nog kans maakt, ook zonder het Mima. “In september hebben we nog MolenFest georganiseerd met meer dan vijftig verschillende partners uit Molenbeek, maar zonder het Mima. Het kan dus zeker. Als je hele kandidatuur staat of valt met één partner, dan is het geen goed project.”

'Bezoekers blijven weg'

In april werd er nog gedroomd over een uitbreiding, vrijdagavond kwam het harde nieuws; het Millennium Iconoclast Museum of Art (Mima) houdt er binnenkort mee op. Afgelopen week raakte namelijk bekend dat herstellingswerken aan de Henegouwenkaai nog minstens anderhalf jaar zullen duren. De kaai blijft al die tijd dicht voor het verkeer, door die afsluiting lijken cultuurliefhebbers de weg naar het Mima niet meer te vinden.

“Ik weet niet precies waarom onze bezoekers wegblijven, maar we zien dat ze niet meer naar het Mima komen sinds de kaai is afgesloten”, zo verklaart Raphaël Cruyt, artistiek directeur bij het Mima, de beslissing om definitief dicht te gaan aan BRUZZ.

“Het Mima is voor vijftig procent van haar inkomsten afhankelijk van de ticketverkoop”, legt Cruyt verder uit. “We zagen in juli, toen de Henegouwenkaai plots werd afgesloten, van de ene week op de andere een daling van 50 à 60 procent van de bezoekersaantallen, dat is onhoudbaar. We kunnen dat wel een aantal maanden overbruggen, maar niet voor anderhalf jaar.”

“We hadden gehoopt dat met de start van nieuwe activiteiten in september er terug een nieuwe stroom bezoekers op gang zou komen, maar dat was helaas niet het geval. We hebben nog nooit zo weinig bezoekers gehad, dat kan niet blijven duren.”

“Het Mima is voor vijftig procent van haar inkomsten afhankelijk van de ticketverkoop. We zagen in juli, toen de Henegouwenkaai plots werd afgesloten, van de ene week op de andere een daling van 50 à 60 procent van de bezoekersaantallen, dat is onhoudbaar."

Raphaël Cruyt

Artistiek directeur van het Mima

Nochtans bleef het museum al die tijd wel te bezoeken, al moest je daarvoor een omleiding volgen. “In het begin waren we daarom ook optimistisch, net omdat we ervan uitgingen dat ons publiek niet met de auto komt", zegt Cruyt. "Misschien heeft het moeten nemen van een omweg een psychologisch effect? Ik weet het niet, ik kan het namelijk niet aan de mensen die niet komen vragen”, zucht de artistiek directeur.

Het museum laat in een persbericht nog weten dat het in de afgelopen acht jaar 400.000 bezoekers over de vloer kreeg verspreid over 17 tentoonstellingen. “Wat de toekomst ook brengt, ons team hoopt van deze laatste dagen van je bezoek een onvergetelijke ervaring te maken en een moment om te delen. We willen ons publiek, onze partners en medewerkers hartelijk bedanken voor hun steun en toewijding door de jaren heen.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni