Twee onbekende tekeningen van René Magritte zijn recent opgedoken in een nalatenschap van een Brusselse verzamelaar. De schetsen uit Magrittes studententijd in Brussel worden volgende week geveild. Dat er nog nieuw werk van de surrealistische kunstschilder opduikt, is eerder zeldzaam.
Twee onbekende Magritte-tekeningen opgedoken in Brussel
De onbekende tekeningen die recent in Brussel opdoken, zijn vroeg werk van de Belgische kunstenaar Magritte. Het gaat om schetsen, niet typisch voor zijn latere stijl maar wel onmiskenbaar van de hand van de van de surrealist.
Er is weinig werk bewaard gebleven uit deze beginperiode van de schilder. De schetsen zijn gesigneerd en gedateerd door een jonge Magritte. Hij maakte ze tijdens zijn studententijd aan de Academie voor Schone Kunsten van Brussel.
Rommelmarktvondst
Waarom duikt het werk nu op? “Dat uitgerekend in het jubileumjaar van 100 jaar surrealisme twee onbekende tekeningen van René Magritte boven water komen, is een gelukkig toeval”, zegt veilingexpert Henri Godts van Arenberg Auctions.
De tekeningen waren lange tijd in bezit van Arthur Tommelein, een Brusselse kunstcriticus die leefde van 1912 tot 1981. Tommelein schuimde graag rommelmarkten en galerijen af in Brussel en kwam vermoedelijk zo in het bezit van de schetsen.
Na zijn overlijden vielen ze in handen van zijn dochter. Zij liet de tekeningen onderzoeken bij het Comité Magritte, het orgaan dat het nalatenschap van de kunstenaar beheert en beide werken authentiek verklaarde.
Houtskool en potlood
De schetsen, één in houtskool en één in potlood, dateren uit 1920. Het werk heeft weinig gelijkenissen met zijn latere herkenbare stijl, maar diende waarschijnlijk als schetsoefening voor de jonge twintiger.
Kenmerkende, vaak terugkerende elementen in tal van Magrittes werken zijn naast de bolhoed of de pijp, wolken, duiven en naakte vrouwen. De eerste tekening, een houtskooltekening toont dat laatste: een studie van een vrouwelijk naakt, van de rug gezien. Op de achterzijde staat dezelfde figuur, maar dan de zijde en de handen gekruist op de rug.
Veilingexpert Henri Godts licht enkele opmerkelijke details toe: “Magritte was in die tijd, om den brode, ook bedrijvig met publiciteitstekenen. Wellicht heeft hij een fragment van zo’n ontwerp voor een reclamepaneel verknipt tot het formaat van de schets, als rug voor de inlijsting. Op de achterzijde van het karton heeft hij nogmaals in blauwe inkt zijn naam en het jaartal 1920 neergepend."
De tweede schets is een potloodtekening van een zittende vrouw. De baluster van de stoel waartegen ze leunt, is een typisch element dat vaak terugkeert in Magrittes composities.
Onder de hamer
Vanaf maandag 2 december zijn de werken te zijn tijdens de kijkdagen van Arenberg Auctions. Beide gaan vrijdag 13 december onder de hamer in het veilinghuis. De startwaarde van elk van de vondsten wordt op minstens 3.000 euro geschat. De publieke veiling zal allicht ook internationaal aandacht trekken van geïnteresseerde kopers.
Eerder deze maand nog werd één van Magrittes meesterwerken, l’Empire des lumières in New York geveild voor een recordbedrag van meer dan 114 miljoen euro.
Lees meer over: Brussel-Stad , Cultuurnieuws , Magritte , René Magritte , Veilinghuis Arenberg