BRUZZ start met Rhetoric, een wetenschappelijk onderbouwde tool die online discussies en reacties naar een hoger niveau tilt en de interactie met BRUZZ-gebruikers verhoogt. Onder de noemer ‘Debatteer mee’ leggen we wekelijks stellingen voor over actuele onderwerpen, straffe uitspraken of beslissingen met een maatschappelijke impact.
BRUZZ kiest voor kwalitatiever online debat en meer interactie
BRUZZ wil een open huis zijn waar de Brusselaar en Brussel-liefhebber terechtkunnen om vragen te stellen, feedback te geven en nieuws te melden. In dat kader lanceren we Rhetoric, een wetenschappelijk onderbouwde tool die impactvol, kwalitatief en respectvol online debat aanmoedigt. Tegelijkertijd is het voor onze redactie een handig hulpmiddel om op een overzichtelijke manier naar de mening van onze gebruikers te peilen. “We bieden onze BRUZZ-gebruikers enerzijds een hulpmiddel aan om op een onderbouwde en respectvolle manier deel te nemen aan het publieke debat. Anderzijds willen we op deze manier de interactie met ons publiek verhogen door te peilen naar hun mening over maatschappelijke thema’s om er journalistiek verder mee aan de slag te gaan”, zegt Koen Cypers, redactiechef Inhoud.
“We bieden enerzijds een hulpmiddel om op een onderbouwde en respectvolle manier deel te nemen aan het publieke debat. Anderzijds willen we de interactie met ons publiek verhogen door te peilen naar hun mening over maatschappelijke thema’s”
Redactiechef Inhoud BRUZZ
Wat is Rhetoric?
Rhetoric vloeit voort uit een onderzoeksproject van VRT, Mediahuis, Textgain, Wieni, Tree Company, KU Leuven en UGent, en wordt financieel ondersteund door Imec en VLAIO. Vandaag is de tool al goed ingeburgerd bij Het Nieuwsblad, De Standaard, Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen. BRUZZ gebruikt de tool met als doel om discussie en debat te promoten en tegelijkertijd naar de mening van zijn lezers te peilen. Inhoudelijke argumentatie staat daarbij op de voorgrond.
Welke artikels in aanmerking komen om open te zetten voor debat wordt telkens bepaald door de redactie. De argumenten die de gebruikers te lezen krijgen, komen van andere lezers.
Hoe werkt Rhetoric?
Het functioneert als een hulpmiddel dat je door de discussie helpt. Eerst krijg je de grote lijnen of de algemene context van een onderwerp of thema te lezen. Daarna krijg je de vraag of stelling te zien waarna je één van de antwoordopties kan kiezen en je keuze kort en bondig moet motiveren. Rhetoric geeft je feedback op je argument. Het is aan jou om te beslissen of je het daarna nog wil aanpassen. Je krijgt ook argumenten van andere BRUZZ-gebruikers te zien en kan aangeven of die vergelijkbaar zijn met je eigen ideeën. Op die manier worden alle argumenten overzichtelijk weergegeven in de resultaten. Voordat je die te zien krijgt, vragen we je om je voornaam op te geven. Je achternaam wordt afgekort voor andere gebruikers. Je kan daarna nog zelf kiezen of je jouw mailadres en telefoonnummer achterlaat en of onze redactie contact met je mag opnemen voor bijvoorbeeld een opvolgartikel.
Waarom lanceert BRUZZ deze tool?
Via onze socialemediakanalen kunnen onze gebruikers al reageren op artikels. Ook via Disqus is het bij sommige artikels mogelijk om een lezersreactie achter te laten. De ervaring van andere nieuwsmedia leert echter dat deze nieuwe aanpak ook surfers aanspreekt die via de klassieke reactiemethode minder geneigd zijn om te reageren en geeft de journalist input om vervolgverhalen te schrijven gebaseerd op de inbreng en insteken die andere lezers aanbieden. Rhetoric zorgt ervoor dat deelnemers zich buigen over argumenten van beide zijden en bevordert een respectvolle toon.
Via Rhetoric willen we vooral de silent majority – gebruikers die vandaag niet reageren – laten deelnemen aan het debat.
Zelf eens testen? Probeer onze voorbeelddiscussie hieronder.