Koerierdienst Deliveroo heeft een akkoord met de vakbond CNE over de arbeidsvoorwaarden van werknemers van de klantendienst. Er komt een financiële regeling die onregelmatigheden moet compenseren. De meerderheid van die werknemers werd ontslagen, wegens de verhuis van een callcenter naar Madagaskar. Ook de grieven van de koeriers kwamen tijdens de ontmoeting aan bod.
Deliveroo gaat situatie werknemers klantendienst regulariseren
Prestaties van de werknemers van de klantendienst tot 23.00 uur en in het weekend geven normaal gezien recht op extra loon. Maar daar zijn onregelmatigheden vastgesteld, aldus de vakbondsman. Uiteindelijk werd hiervoor vrijdag een financiële regeling getroffen.
Donderdagavond hadden verschillende Deliveroo-koeriers in Brussel geprotesteerd tegen de verhuis van het callcenter naar Madagaskar, en tegen hun arbeidsvoorwaarden. Zo eisen de 'bikers' onder andere dat het bedrijf zou tussenkomen in hun materiaalkosten en dat zij die als zelfstandige werken zouden kunnen genieten van een verzekering.
Volgens Willems ontkende Deliveroo vrijdag het bestaan niet van een aantal problemen. Het bedrijf gaf aan "in constant overleg" te staan met zijn koeriers. "De deur staat steeds open om ons te ontmoeten en bezorgdheden of suggesties te delen om onze dienstverlening te verbeteren," klinkt het bij de onderneming.
Deliveroo benadrukte dat de meeste koeriers studenten zijn onder het statuut 'Smart' en gedekt zijn door een verzekeringscontract. Zelfstandigen zouden slechts 10 procent uitmaken van de bikers.
Lees meer over: actua , Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.