Brussel behoort tot de wereldtop qua openbaar vervoer, maar scoort barslecht qua autofiles. Dat blijkt uit een vergelijking van ruim 700 stadseconomieën door vermogensbeheerder Schroders.
Brussel 39ste op wereldranglijst stadseconomieën, openbaar vervoer is grootste troef
De Global Cities Index, die Schroders elk jaar opstelt, rangschikt 763 steden op basis van hun economisch potentieel.
Dat doet het Britse financiële huis niet voor het plezier. De vermogensbeheerder gebruikt de ranglijst als input voor beleggingsbeslissingen over vastgoed, zoals investeringen in kantoren en logistieke centra maar ook in senioren- of studentenhuisvesting.
"Het is voor ons interessant om te weten wat de meest beloftevolle stadseconomieën zijn. Want je wil investeren in een groeiende stad waar mensen graag leven en werken. Groeit een stad en is het vastgoedaanbod beperkt, dan gaan de huren en de waarde omhoog", verduidelijkt Tom Walker, expert vastgoedbeleggingen bij Schroders.
Bruisende stadseconomieën
De index rangschikt steden op basis van vier criteria: economische dynamiek, milieubeleid, innovatie en transportinfrastructuur. San Francisco komt als beste stadseconomie uit de bus, voor Londen en San José, het hart van Silicon Valley.
En Brussel? De Belgische hoofdstad prijkt op plaats 39 en haalt in Europa nog net de toptien, na Londen, Parijs, Stockholm, München, Berlijn, Amsterdam, Manchester, Kopenhagen en Zürich.
"Dat is helemaal niet slecht. Bovendien klimt Brussel jaar na jaar in de ranking", zegt Walker, die op vraag van BRUZZ dieper ingaat op de deelscores.
Transport (18de op 763 steden)
"Transport is het sterkste punt van Brussel. Dat omvat vele facetten: van de treinen en trams over de luchthaven van Zaventem en de relatieve nabijheid van de haven van Antwerpen, een van de grootste ter wereld", zegt Walker.
"Maar waar Brussel echt in excelleert, is zijn openbaar vervoer, met een 6de plaats voor dat specifieke facet. Dat is dus wereldklasse. Die sterke score gaat echter hand in hand met een verschrikkelijke score voor congestie van het autoverkeer: in de ranglijst van TomTom staat Brussel in de toptien van de steden met de grootste fileproblemen. Dat sleurt de score voor transport naar beneden."
Brussels is wereldklasse qua openbaar vervoer
expert Schroders
Innovatie (42ste)
Ook de innovatiescore is het resultaat van uiteenlopende krachten. Brussel scoort sterk qua aanwezigheid en nabijheid van topuniversiteiten (KU Leuven, UCLouvain, ULB en VUB), maar relatief zwak als het gaat om durfkapitalisten, geldschieters die in beloftevolle start-ups investeren.
Walker: "Brussel is niet echt een start-up hub, hoewel er recentelijk wel enkele grote deals waren."
Economie (79ste)
"De relatief lage score van Brussel op het vlak van economische dynamiek heeft veel te maken met de relatief kleine bevolking, in verhouding tot megasteden als pakweg Londen, Parijs, Hongkong of Tokyo. Daar kan je dus niet veel aan doen", zegt Walker.
"Het is gewoon de realiteit voor de meeste Europese steden.De Aziatische of Amerikaanse supersteden daarentegen kunnen alleen al door hun enorme schaal investeringen en activiteiten aantrekken die elders niet haalbaar of interessant zijn voor investeerders."
Milieu (194ste)
Walker: "Brussel doet het goed op het vlak van milieuregels - zoals je zou verwachten, aangezien het de thuisbasis is van alles wat met EU-wetgeving te maken heeft - maar scoort zwak qua algemeen milieuwelzijn, door de extreem slechte waterkwaliteit en een zeer middelmatige score voor luchtvervuiling."
"Voor een goed begrip: het gaat niet om het drinkwater. Het gaat meer om de mate van vervuiling van het grondwater, die het gevolg is van intensieve landbouwmethoden met meststoffen en pesticiden, en een hoge bevolkingsdichtheid in verhouding tot de oppervlakte van het stroomgebied waarin Brussel ligt."
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.