| Adrien Roose, de mede-oprichter van het fietsenmerk Cowboy (archieffoto).

Cowboy, de Brusselse producent van e-bikes, verwacht tegen het einde van 2024 een nieuwe financieringsronde nodig te zullen hebben. Het bedrijf slaagt er intussen wel in om de rendabiliteit op te krikken, blijkt uit de financiële jaarcijfers van 2023. In De Tijd zegt co-oprichter Adrien Roose dat het bedrijf zo volgend jaar winst moet draaien.

Een eerste vaststelling in het financiële jaarrapport is dat het eigen vermogen verder achteruitging van -8,4 miljoen in 2022 naar -22,4 miljoen euro eind 2023. En dat ondanks een kapitaalverhoging van 7,8 miljoen euro.

"Op basis van de huidige vooruitzichten verwacht het management dat een bijkomende financiering noodzakelijk zou kunnen blijken tegen het einde van 2024, voor het werkkapitaal van volgend jaar, en om te garanderen dat het bedrijf op koers ligt voor een duurzame rendabiliteit.”

“Voortgaand op de eerste gesprekken met kredietinstellingen en andere potentiële investeerders heeft het management er vertrouwen in dat de financiering beschikbaar zal zijn voor de toekomstige groeiambities van Cowboy", klinkt het daarom in het jaarverslag.

Ommezwaai

Een andere vaststelling is dat Cowboy in 2023 voor het eerst de omzet zag dalen, van 41 miljoen euro in 2022 naar 33,7 miljoen. Maar het jaarverslag wijst erop dat het cijfer van 2022 uitzonderlijk hoog was, omdat pas toen gestart werd met de leveringen van voorbestellingen van eind 2021.

Bovendien werd het gamma van modellen in 2023 aangepast, met het stoppen van de verkoop van de Cowboy C3 en de lancering van de Cowboy Cruiser. Tot slot ging Cowboy zich strategisch concentreren op zijn belangrijkste markten in Europa, en op het optrekken van de marges en de rendabiliteit, in plaats van op volume.

Die ommezwaai die Cowboy realiseerde, en waarbij het bedrijf afstapte van zijn strategie om fietsen alleen online te verkopen en het onderhoud zelf te regelen, leidde ertoe dat het nettoverlies in 2023 beperkt werd tot -21,7 miljoen euro, tegen -32,1 miljoen in 2022. De brutowinstmarge steeg van 10,3 procent in 2022 naar 17,9 procent in 2023.

Zwarte cijfers

In De Tijd, die vrijdagochtend al berichtte over de jaarcijfers, zegt co-oprichter Adrien Roose dat die cijfers ondertussen al "achterhaald" zijn. "Dit jaar zijn we op weg naar een brutowinstmarge van 40 procent", zegt Roose.

"Sinds de tweede helft van dit jaar leveren we fietsen tegen die winstmarges, waardoor ik ook kan zeggen dat we in de laatste zes maanden van dit jaar break-even zullen draaien. Volgend jaar stijgt de brutowinstmarge naar ongeveer 50 procent en schrijven we effectief zwarte cijfers."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni