Minister van Defensie Theo Francken (N-VA) heeft dinsdag een bezoek gebracht aan de site van Audi Brussels, met een delegatie van potentieel geïnteresseerde bedrijven uit de defensiesector en een aantal werkgeversorganisaties. Dat is aan BRUZZ bevestigd door het kabinet-Francken.

©
Photonews/Belga (montage: BRUZZ)
| Links: de Audi-site in Vorst. Rechts: minister van Defensie Theo Francken (N-VA), die voorstelde om er een wapenfabriek neer te poten.
Defensieminister Francken bezoekt Audi Brussels met delegatie van defensiebedrijven
"Tijdens het bezoek hebben de vertegenwoordigers van de ondernemingen de mogelijkheid gehad om zich een correct beeld te vormen van de site", zegt Audi-woordvoerder Peter D'hoore. "Wat het toekomstig gebruik van de site betreft, kan ik meegeven dat we momenteel verschillende scenario's onderzoeken. We willen de overheid en lokale autoriteiten betrekken bij de planning voor het toekomstige gebruik van de site." De woordvoerder zegt meer informatie te zullen verstrekken zodra de plannen voldoende uitgewerkt zijn.
De Duitse luxewagenbouwer Audi zette eind vorige maand de productie definitief stop op de site in Vorst. Francken had op de tweede dag als minister het plan gelanceerd om de fabriek om te vormen tot een wapenfabriek. "Ik geloof heel sterk in dat verhaal", klonk het toen.
De minister van Defensie benadrukte dat het niet de bedoeling is om munitie te produceren op de site, een vrees die bij de omwonenden leeft, maar om andere technologie in te zetten. Francken wees ook op de nood aan tewerkstelling voor de Brusselse jongeren. In een post op X, het voormalige Twitter, verwijst Francken expliciet naar de hoge jeugdwerkloosheid in Vorst.
"Uitstekende rondleiding bij Audi Vorst, veel interesse bij onze defensie-industrie", klinkt het. "25 procent jongerenwerkloosheid in Vorst, duizenden jobs verloren bij Audi. We mogen onze industrie niet verloren laten gaan. We moeten ons aanpassen en de crisis overwinnen."
Lees verder onder de post.
'Vorst is geen laboratorium'
De lokale afdeling van Ecolo-Groen in Vorst heeft met een persbericht gereageerd op het bezoek van Theo Francken aan de Audi-site in hun gemeente. “De N-VA-minister van Defensie heeft een bezoek gebracht aan de site van Audi Vorst. Zijn doel? Er een wapenfabriek vestigen”, zo valt daar te lezen. “Maar Vorst is geen laboratorium voor oorlogszuchtige experimenteren.” Ecolo-Groen maakt in Vorst samen met PS-Vooruit en PTB-PVDA deel uit van de lokale meerderheid.
“Ecolo-Groen steunt de industriële herontwikkeling van het Audi-terrein in Vorst. De herontwikkeling van de site betekent een historische kans voor de ecologische transitie van Brussel. Maar laten we daarbij de fouten uit het verleden niet herhalen”, zo waarschuwt Séverine de Laveleye, leider van de Groenen in Vorst. “Het is cruciaal dat er meer dan één nieuwe economische activiteit zich op die site installeert. Dat vormt de garantie voor een stevigere industriële basis in Vorst, en bevrijdt Vorst van de afhankelijkheid van één grote multinational.”
De gemeente moet daarnaast ook bij de besprekingen tussen het Gewest en de federale regering betrokken worden, zo klinkt het bij de Groenen uit Vorst. “Het fabrieksterrein beslaat zo’n 10 procent van de gemeente, dat is enorm. Het is onmogelijk om geen rekening te houden met de impact voor Vorst."
“Dit is verder een unieke kans om met name het risico op overstromingen te verlagen. Het terrein ligt namelijk in een overstromingsgebied en, als ecologisten, willen wij de bevolking daartegen beschermen”, zo vult eerste schepen Alain Mugabo (Ecolo) aan. De Groenen uit Vorst roepen daarom op om de gemeente bij de herbestemmingsgesprekken en de aangekondigde taskforce van de federale en Brusselse regering te betrekken.
Sluiting weegt
Net vandaag maakt Audi bekend dat de sluiting van de Audi-fabriek in Vorst zwaar weegt op de winstcijfers van 2024. Het gaat om een terugval van zowat 1,6 miljard euro, zo heeft financieel directeur bij Audi (CFO) Jürgen Rittersberger dinsdag gezegd tijdens een persconferentie over de jaarcijfers van de Volkswagen-dochter. De operationele winst kwam vorig jaar uit op 3,9 miljard euro, tegenover 6,28 miljard euro in 2023. De operationele marge bedroeg 6 procent, een daling met 3 procentpunten.
De winstmarge van het merk Audi kende dan ook een forse daling door de impact van de sluiting van Audi Brussels. De voorzieningen daarvoor werden enkel opgenomen in het winstcijfer van het kernmerk met de vier ringen. Volgens Rittersberger belopen de kosten voor de sluiting van Audi Brussels zowat 1,6 miljard euro, waarvan het grootste deel voor het sociaal plan voor de werknemers van de fabriek in Vorst.
'Moeilijke beslissing'
"De sluiting van de fabriek was een moeilijke beslissing. De marktontwikkeling, en dan specifiek voor de in Brussel gebouwde Q8 e-tron, maakte de sluiting evenwel noodzakelijk", aldus de CFO. Wat er nu met de Brusselse site moet gebeuren, wordt door Audi besproken met de Belgische regering en lokale autoriteiten, klinkt het.
Behalve de sluiting van de Belgische fabriek schrapt Audi ook banen in eigen land. Tegen 2029 gaat het om 7.500 banen minder of zowat 14 procent van het totale personeelsbestand.
Audi heeft ook de merken Bentley, Lamborghini en Ducati in portefeuille. Die presteerden beter dan kernmerk Audi en stuwden de winst. Lamborghini leverde zelfs een winstmarge van 27 procent op, waar dat voor het hoofdmerk Audi slechts 4,6 procent was.
Lees meer over: Brussel , Vorst , Economie , Audi Brussels , Audi Brussels , Theo Francken , Audi , Volkswagen , minister van Defensie