Audi Brussels staat op een keerpunt, met drie mogelijke scenario's voor de toekomst van de autofabriek in Vorst. "De overname door een Chinese producent zie ik als de grootste kans," zegt ex-hoofdredacteur van AutoGids Tony Verhelle.
Drie scenario’s voor de toekomst van Audi Brussels
Bij Audi in Brussel werd op 9 juli een herstructurering aangekondigd. Terwijl de werknemers een grote manifestatie plannen op 16 september, liggen er drie scenario's op tafel.
1. Sluiting
Het negatiefste scenario is een volledige sluiting van de fabriek, wat het verlies van bijna 3.000 banen zou betekenen. Er zouden ook heel wat banen kunnen sneuvelen bij de toeleveranciers. In april liet de christelijke vakbond ACV al weten dat 76 uitzendcontracten bij toeleverancier Imperial Logistics niet worden verlengd.
Dat zou zonde zijn, vindt Tony Verhelle. "Tot voor kort moesten bijna alle managers van Audi eens langskomen in de Brusselse fabriek om te zien hoe de fabriek van de toekomst eruitzag. Het is eigenlijk de beste fabriek van Audi."
2. Nieuw model
Een ander scenario is het tijdelijk stilleggen van de productie in de hoop dat er in de toekomst een nieuw Audi-model geproduceerd kan worden in Vorst. De productie van de Q8 e-tron, de grote elektrische SUV die er wordt gemaakt, wordt door te weinig vraag stopgezet.
"De huidige Audi Q8 e-tron zou vervangen kunnen worden door een luxueus model. Er wordt gesproken van de Q10," legt Verhelle uit. "Dat zou perfect passen bij de fabriek in Brussel, omdat het een kleine fabriek is die relatief weinig auto's kan maken en omdat het een hooggeschoold personeel heeft, wat aansluit bij de auto's die daar gemaakt zouden worden."
Ook zou de fabriek een soort toeleverancier kunnen worden van onderdelen voor andere fabrieken binnen de Volkswagen Group. Volgens Verhelle zal de autofabrikant in november een overzicht hebben van wat ze de komende tijd waar gaan produceren. "Als daar niets uit de bus komt, zal het heel pijnlijk zijn voor Brussel."
3. Overname Chinese fabrikant
Het meest waarschijnlijke scenario is volgens Verhelle dat de fabriek overgenomen wordt. Daarvoor kijkt hij vooral naar Chinese producenten, omdat ze op zoek zijn naar fabrieken in Europa. Ze willen op die manier de hogere taksen omzeilen die de Europese Unie wil opleggen.
Sinds begin juli heeft de Europese Unie de douanerechten verhoogd op elektrische voertuigen die uit China worden geïmporteerd. De verhoogde belasting, die varieert van 27 procent tot 48 procent, is ingevoerd om de aankoop van Chinese elektrische voertuigen te ontmoedigen. Het is een tijdelijke maatregel van vier maanden, maar die kan mogelijk permanent worden.
"Chinese fabrikanten hebben het voordeel dat ze redelijk gesofisticeerde auto's aan een zeer concurrentieel tarief kunnen maken"
Ex-hoofdredacteur van AutoGids
Verhelle noemt de Chinese autofabrikant Build Your Dreams als mogelijke overnemer. "Ze hebben al een fabriek in Hongarije en zijn op zoek naar een tweede in Europa. Ze willen modellen maken die iets luxueuzer zijn, en dat sluit perfect aan bij het hoogtechnologische profiel van de fabriek in Vorst."
Zullen de Chinese elektrische wagens, in tegenstelling tot de Q8 e-tron, dan wel aanslaan? Volgens Verhelle wel. "De Q8 is de eerste elektrische auto van Audi en die is al wat verouderd. Er moeten nieuwere modellen komen. Chinese fabrikanten hebben daarbij het voordeel dat ze redelijk gesofisticeerde auto's aan een zeer concurrentieel tarief kunnen maken. Dat zou dus een redding kunnen zijn voor de fabriek."
Het zou ook kunnen dat een ander bedrijf uit de hoogtechnologische sector de fabriek overneemt, zegt Verhelle nog. "Als er maar elektriciteit bij te pas komt."
In elk geval is er nog niets beslist. De productie ligt wel al enkele weken stil. "Dat is omdat een aantal belangrijke meetings met ons personeel deze week plaatsvinden," zegt woordvoerder van Audi Brussels Peter D'hoore. "Donderdag is er ook een bijzondere ondernemingsraad. We willen onze medewerkers de kans geven om informatie te krijgen en die in alle rust te verwerken."
Audi Brussels
Lees meer over: Brussel , Economie , Audi Brussels