BRZ 20250226 1924 Vorst Audi Sluiting  3

Saskia Vanderstichele

| Eind februari sloot Audi Brussels de deuren.

Driehonderd medewerkers maken Audi-site futureproof: 'In Brussel is niets evident'

JB
© BRUZZ
11/03/2025

Uitsluitsel over de toekomst van de site is er nog niet, maar sinds de sluiting van de Audi-fabriek in Vorst eind vorige maand houdt een driehonderdtal medewerkers zich bezig met de transformatie van de industriegrond. Minister van Defensie Theo Francken (N-VA) lijkt zijn toon over de mogelijke komst van een wapenproducent intussen wat te milderen.

Op een concreet toekomstplan is het nog wachten, maar dat weerhoudt driehonderd Audi-medewerkers er niet van om aan de slag te gaan met de transformatie van de fabriekssite in Vorst.

“Ze treffen in eerste instantie voorbereidingen voor de verkoop van installaties en apparatuur die jarenlang gebruikt zijn om auto’s te bouwen”, legt Audi Brussels-woordvoerder Peter D’hoore uit aan BRUZZ.

Die ploeg bestaat naast technici ook uit HR-verantwoordelijken en medewerkers die zich bezighouden met gebouwbeheer en het financiële luik. In de loop van het jaar zal de focus van het ‘transformatieteam’ verschuiven naar de toekomst van de site. Tegen het einde van 2025 moet die volledig ontmanteld zijn. “Hoe het transformatieteam zich zal verhouden tot de toekomst van de site is voorlopig dus koffiedik kijken”, aldus D’hoore.

‘In Brussel is niets evident’

Naar de nieuwe invulling van de industriegrond blijft het immers gissen. Zoals bekend hoopt minister van Defensie Theo Francken (N-VA) dat de site omgevormd kan worden in een militaire productievestiging. Tegen de achtergrond van de internationale geopolitieke crisis wil de federale regering de defensiebudgetten verhogen en meer militair materieel gaan produceren.

Afgelopen weekend was de naam van de Luikse industriële groep John Cockerill de eerste die opdook. Volgende week bezoekt Cockerill samen met andere geïnteresseerde defensieproducenten de site in Vorst, weet De Standaard.

“Er is heel veel interesse en over een aantal weken tot maanden zullen we meer weten”, zei Francken maandag bij De Afspraak op VRT Canvas. “Maar in Brussel heb je ook wat lokale en gewestelijke overheden die mogelijk andere meningen hebben. In Brussel is niets evident.”

Niet alleen de burgemeester van Vorst Charles Spapens (PS) kant zich tegen een wapenfabriek, maar ook het uitblijven van een nieuwe Brusselse regering helpt de zaak niet vooruit.

Tegelijkertijd probeert burgemeester van Charleroi Thomas Dermine (PS) John Cockerill naar de Henegouwse hoofdstad te lokken, schrijft L’Echo dinsdag. Dermine zou naast Cockerill ook aan de mouw van andere defensieproducenten trekken om hun intrek te nemen in (een deel van) de vroegere site van Caterpillar in Gosselies.

Jobdag

Bij Audi blijft men op de vlakte over de mogelijke komst van defensieproducenten naar Vorst. Allerlei scenario’s worden onderzocht.

Net zoals op het kabinet van Francken is discretie er het codewoord. “Je moet uiteraard wachten tot een bedrijf voldoende juridische grond onder de voeten heeft om een bod te kunnen doen”, zegt de woordvoerder van Francken. “Zo’n site als die in Vorst brengt veel complexe factoren met zich mee.”

Het lijkt er trouwens niet meteen op dat er veel ex-Audi-arbeidskrachten op de loonlijst van een volgende werkgever zullen staan. Want terwijl het transformatieteam zich focust op de toekomst van de site, buigt Audi zich ook over de begeleiding van ex-personeel dat op zoek is naar een nieuwe baan. Die mensen kunnen niet wachten op de komst van een overnemer.

“Veel ex-personeelsleden moeten voor de eerste keer in hun leven gaan solliciteren”, schetst Peter D’hoore. “Iedereen die op zoek is naar een job en wie dat wenst, begeleiden we individueel of in groep. Dat initiatief wordt gesmaakt.” Volgende maand organiseert overheidsdienst Actiris, samen met haar Vlaamse en Waalse tegenhangers VDAB en Forem, een jobdag om ontslagen Audi-personeel in contact te brengen met werkgevers.

Audi Brussels

De dreigende sluiting van Audi Brussels is één van de grootste economische ontwikkelingen in Brussel van de laatste jaren. Wat brengt de toekomst voor de autofabriek in Vorst? Volg het hier.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Vorst , Economie , Politiek , Audi Brussels , Audi Brussel , Audi Brussels , John Cockerill

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni