De Antwerpse ondernemer Hendrik Winkelmans pompt 900.000 euro vers kapitaal in de Brussele e-fietsmaker Ahooga, die vecht tegen de rode cijfers.
Fiets!-oprichter pompt vers geld in Brussels fietsenmerk Ahooga
Winkelmans is vooral bekend als de oprichter van de fietswinkelketen Fiets!, later door de huidige eigenaar Colruyt omgedoopt tot Bike Republic. Ook nadat de Antwerpse ondernemer Fiets! verkocht had, bleef hij gepassioneerd door fietsen, maar dan vooral als investeerder.
Zo werd hij een grote aandeelhouder van Ahooga, de hippe Brusselse bouwer van onder meer e-plooifietsen die vooral op fietsers in een grootstedelijke omgeving mikt. Ahooga, dat in Anderlecht gevestigd is en een winkel heeft op de Louizalaan, zit in het hogere marktsegment met het Britse merk Brompton als bekendste concurrent.
Winkelmans pompt nu via zijn vennootschap Sottobosco nog eens 900.000 euro extra kapitaal in Ahooga, zo blijkt uit een melding in het Staatsblad. De kapitaalinjectie is meer dan welgekomen, omdat de opeenvolgende verliezen (2,3 miljoen euro verlies in 2023, na 1,3 miljoen euro verlies in 2022) de financiƫle slagkracht van het bedrijf aantasten.
Nieuw paradepaardje
Die verliezen hebben volgens het bedrijf te maken met de ontwikkelings- en marketinguitgaven voor Ahooga's nieuwe paradepaardje Max, dat in het voorjaar gelanceerd werd. Dat zijn zware kosten die het bedrijf niet elk jaar hoeft te maken. De fietsenmaker gaf in zijn recentste jaarrekening aan dat het in 2024 wellicht op een beperkt verlies uitkomt, om dan vanaf 2025 winstgevend te zijn dankzij verdere groei.
Die groei moet uiteraard van Max komen, door Winkelmans "een gamechanger" genoemd op het vlak van design en functionaliteit in de wereld van urban cycling. Met de Max-productiereeks valt er volgens het bedrijf makkelijker winst te maken dat met de oude modellen, die beduidend lagere winstmarges genereren en ook aan populariteit inboeten.
Max is als elektrische plooifiets erg compact en met 19 kg (inclusief batterij) ook relatief licht, waardoor de fiets te dragen is op de trein of naar binnen op het werk. Maar er hangt wel een stevig prijskaartje vast: de basisprijs is 3.500 euro.