Steeds meer Nederlandstalige start-ups, ondernemers en influencers vinden hun weg naar moderne coworkingplekken in de Noordwijk. Reden voor dat succes? De uitstekende ligging en de voordelige huurprijzen. “Kantoren in de Noordwijk zijn zeker dertig procent goedkoper dan in het stadscentrum.”
©
Emiel Vieillefont
Hun hoofdkantoor in de Vlaamse rand was niet altijd even bereikbaar, vond Fantail. Daarom verhuisde het designbureau voor functionele accessoires voor huisdieren, zoals hondenkussens, begin januari naar een nieuw, halfopen bureau in hoteltoren The Hoxton aan de Kruidtuin. Die locatie helpt ook om “jonge profielen aantrekken en stagiairs aan te trekken, die vaak niet over een wagen beschikken,” zegt productmanager Elisa Van Hauwermeiren. “De centrale ligging vlak bij het Noordstation is dus ideaal. Bovendien telt Fantail maar vier werknemers. Dan is het inspirerend om in een gedeeld kantoor andere ondernemers te leren kennen.”
Ook de aanwezigheid van een fitnesszaal en een koffiebar helpt om contacten te leggen. Deze maand ook staat een pannenkoekenfeest met alle coworkers op de agenda. “De locatie straalt rust uit, en tegelijk vormt het een dynamische omgeving,” zegt Van Hauwermeiren. “Perfect dus.”
Dat beleid lijkt te werken, want de Noordwijk trekt meer en meer jonge, Vlaamse spelers aan. “Ongeveer zestig procent van onze huurders zijn Nederlandstalig,” zegt engagementmanager Gennesis Pineda van Working From_Brussels. Dat bureau baat de kantoren in The Hoxton uit. “De ondernemers komen vaak uit Gent of de Vlaamse rand, de andere grote groep zijn internationale huurders.”

©
Emiel Viellefont
| Gennesis Pineda van Working From, dat de kantoren in The Hoxton uitbaat: “Ongeveer zestig procent van onze huurders zijn Nederlandstalig.”
Pineda: “Elk bedrijf zal in de eerste plaats een kantoor kiezen op basis van locatie, prijs en faciliteiten. Daarna volgt de factor emotie. Daar maken wij het verschil. The Hoxton heeft bijvoorbeeld een dog friendly policy, goed voor start-ups zoals Fantail.” Alle gebruikers krijgen trouwens korting in de hotelkamers, zelfs in zusterfilialen wereldwijd. Enkele journalisten en regisseurs komen er ondertussen freelancen, er huist een boekenclub, en ook energieleverancier energie.be, het Sip & Paint-bedrijf Paintly en Guud Woman, een Vlaams bedrijf met vitaminesupplementen voor vrouwen, houden er kantoor.
The Hoxton is niet de eerste coworkingplek rondom het Noordstation. In 2022 opende Silversquare al een filiaal van achtduizend vierkante meter langs de Koning Albert II-laan. En net voor de covidcrisis trok het Amerikaanse WeWork naar de twee bovenste verdiepingen van de Botanic Tower, pal tegenover The Hoxton. “WeWork kwam al snel in de problemen en het was financieel interessant om hier te huren,” zegt directieassistent Nele Vanderelst van Fortitude Nation. Dat creatieve bureau voor artiesten komt eigenlijk uit Namen. Nog altijd kiezen de meeste van hun werknemers voor telewerk. “In dit kantoor ontvangen we vooral artiesten, maar nu houden we echt van de locatie. Elsene is natuurlijk mooi, maar ver van alles. In Noord heb je het treinstation, metrohalte Rogier en voldoende parkings, vanwaar je ook komt.”
Boks- en zwemclub
Fortitude Nation deelt de zeventiende verdieping met bedrijven als energieleverancier Bolt, ook zeer actief in Vlaanderen, en het Gentse frisdrankmerk Dripl. De meeste begonnen er te huren onder WeWork en bleven plakken na het faillissement van dat bedrijf vorig jaar. Intussen is de kantoortoren in handen van vastgoedspeler Wanaka Partners.
“Vooral de wat grotere spelers zijn gebleven,” zegt CEO Pieterjan Verhaeghen van Bolt. “Ik ben verliefd geworden op de locatie. Ook de eigen loopclub, boksclub en zwemclub helpen natuurlijk. En nergens anders in België vind je zo’n hoog zicht voor een betaalbare prijs. Dit is toch de beste reclame voor Brussel?”

©
Emiel Viellefont
| Pieterjan Verhaeghen, CEO van energieleverancier Bolt: “Nergens anders in België vind je zo’n hoog zicht voor een betaalbare prijs. Dit is toch de beste reclame voor Brussel?”
Dripl volgde pas een jaar geleden. “Wij willen groeien en internationaliseren. Daarvoor is Gent te Vlaams,” zegt medeoprichter Lucas Moreau. “We bezochten in Brussel kantoren rond het Centraal Station, maar die bleken te duur.”
Hetzelfde is te horen bij Van Hauwermeiren van Fantail. “Coworkings in de Noordwijk zijn zeker dertig procent goedkoper dan in het stadscentrum. Het is nog wat gewaagd en wij lijken nu misschien de early adopters, maar het slaat wel aan.”
Administratie hub.brussels heeft geen gegevens over de komst van nieuwe ondernemers naar de Noordwijk, want het handelskarakter van de kantoorwijk registreren ze niet apart. Ondernemersorganisatie Voka ziet nog geen unieke trend in het noorden van de stad.
“Brussel telt sowieso het hoogste aantal start-ups van België, vaak in softwareontwikkeling, cybersecurity en fintech. Die vinden vooral hun weg naar coworkings in de centrale zones,” zegt René Konings van Voka Metropolitan.
Daaronder rekent hij de Vijfhoek, Europese wijk, Thurn & Taxis en de Noordwijk. Ook incubatoren als BeCentral aan de Kantersteen of rond de Arsenaalsite in Etterbeek lokken heel wat start-ups, zegt hij. “En de Noordwijk is deel van de stad. Je zit op wandelafstand van het centrum en geniet dus mee van de ambiance van de horeca en de winkels. In die zin bruist de Noordwijk nu al veel meer dan anonieme bedrijfszones in de eerste of tweede kroon.”
“Brussel is ideaal om te groeien en te internationaliseren. Daarvoor is Gent te Vlaams”
medeoprichter van gezonde frisdrankenmerk Dripl

In de centrumwijken staan volgens Konings veel minder kantoren leeg dan in randgemeenten zoals Evere of Anderlecht.
“Dat wil niet zeggen dat de kwaliteit van de openbare ruimte er niet beter kan en moet,” benadrukt hij. “Het is absurd dat privébedrijven moeten investeren in shuttlediensten of begeleiding voor een veilige verplaatsing,” zegt Konings. Dat onbehagen kennen ook de aangesproken ondernemers. “Zeker vrouwelijke collega’s houden niet van de wandeling naar het station. De lege galerijen aan het station zijn nog een stukje jungle,” zegt Pieterjan Verhaeghen van Bolt. “Ik vind wel dat de wijk op de goede weg is. En als wij meer ondernemers kunnen aantrekken, des te beter.”
Gemengde woonwijken
Die aantrekking is één zaak, de komende jaren moet nog blijken welk type ondernemer echt zal blijven. Proximus kondigde zopas een verhuizing naar Thurn & Taxis aan vanaf 2027, energiebedrijf Engie trekt volgend jaar naar het Muntplein. “Veel zal afhangen van hoe de Noordwijk wordt ingevuld,” zegt René Konings. “Elk nieuw project creëert een nieuw ecosysteem voor ondernemers. Het draagt zeker bij aan het succes van de stad als je jonge creatievelingen kan helpen en laten doorgroeien tot een scale-up. Maar ze moeten natuurlijk in Brussel blijven. Dat moet nog blijken in de Noordwijk.”

©
Emiel Viellefont
| Axel Kuborn (links) van Silversquare: “Hier werken meer marketingspelers en zelfstandige influencers, bijna altijd jonge mensen, vanaf begin de dertig, met big brains.”
Met het ZIN-project, het herontwikkelingsproject van het huidige WTC 1 en 2, komt daar alvast nog tweeduizend vierkante meter aan privékantoren bij, maar huurders zijn nog niet bekend. Silversquare twijfelde nog even om daar een coworking te installeren, maar besliste dan toch om naar de Koning Albert II-laan te trekken. Het filiaal North is hun zevende in de hoofdstad. De muren zijn er gehuld in streetart, ontworpen door zangeres Lous and the Yakuza, feeërieke trappen kronkelen tussen de drie verdiepingen door. Dat valt zelfs letterlijk te nemen: een decorontwerper van Tomorrowland liet zich los op een passerelle waar bezoekers onder grote paddenstoelen lopen. In een auditorium is een sprookjesbos op de muren geschilderd. Coworkers kunnen in zitzakken achter hun laptop ploffen.
Na twee jaar is bijna zestig procent van de kantoren hier verhuurd, zegt Axel Kuborn van Silversquare. “Aan grote namen uit de telecom- en energiesector, Europese vakbonden en een callcenter. Sinds de inflatie is dat wel vertraagd. Nu werken hier meer marketingspelers en zelfstandige influencers, bijna altijd jonge mensen, vanaf begin de dertig, met big brains,” zegt Kuborn.
Marktonderzoekbureau Human37 is bijvoorbeeld een scale-up in eigen huis en het Finse Nokia huurt aan Noord enkele bureaus voor de Belgische medewerkers. Aan Nederlandstalige kant verhuisde pr-bureau Brum Smith onlangs uit Aalst naar Silversquare North. “Het is te vroeg om echte trends te herkennen, maar ik verwacht de komende jaren meer creatieve profielen in de Noordwijk. Onze aanwezigheid duidt op vertrouwen in de wijk. Met de komst van gemengde woonprojecten en een sterk merk als hotelgroep The Standard komt er bovendien nieuw leven aan, en dus een extra markt.”

©
Photonews
| Zangeres Lous and the Yakuza liet haar fantasie de vrije loop, kunstenaar Lars De Valk en zijn team installeerden haar sprookjesbos in coworkingspace Silversquare North.
Lees meer over: Brussel , Schaarbeek , Sint-Joost-ten-Node , Economie , The Hoxton , Silversquare North , Coworkingplekken , coworkingspace , Axel Kuborn , Gennesis Pineda , Working From , Noordwijk , start-ups , zin-project