Le Pain Quotidien via LinkedIn

| Le Pain Quotidien vind je nu ook in de luchthavens van Tulum, Guadalajara en Monterrey, Mexico.

Le Pain Quotidien breidt uit tot in Peru en Kazachstan

Emmanuel Vanbrussel
06/08/2024

De Brusselse bakkerijgroep Le Pain Quotidien zet vaart achter haar internationale expansie met Peru, Azerbeidzjan en Kazachstan als nieuwe landen.

Le Pain Quotidien kondigde de voorbije weken de ene internationale uitbreiding na de andere aan. Na nieuwe winkelopeningen in Argentinië, Turkije en op Mexicaanse luchthavens, beklonk CEO Annick Van Overstraeten samenwerkingen met franchisenemers in Peru, Azerbeidzjan en Kazachstan.

Het gaat om middelgrote familiebedrijven die al actief zijn in de lokale retail- of horecawereld en binnenkort de eerste Le Pain Quotidien-vestigingen in hun land gaan openen.

"Peru ligt in het verlengde van onze bestaande activiteiten in Latijns- Amerika, want we zijn al sterk aanwezig in landen als Brazilië, Argentinië en Uruguay, en ook in Mexico", legt Van Overstraeten uit aan BRUZZ.

In Argentinië staat de teller inmiddels al op 36 vestigingen, wat meer is dan in België (33).

"Landen als Azerbeidzjan en Kazachstan liggen misschien minder voor de hand, maar we stellen vast dat er ook daar interesse voor ons merk. In hun hoofdsteden is er een welstellende klasse aanwezig die op zoek is naar merken met focus op kwaliteit."

In Bakoe, de hoofdstad van Azerbeidzjan, gaat Le Pain Quotidien onder meer concurreren met de Noord-Franse bakkerijketen Paul, die er eerder al is neergestreken.

Na de sanering, de expansie

Van Overstraeten (ex-Lunch Garden) kwam in het coronajaar 2020 aan boord als topvrouw. Le Pain Quotidien moest dat jaar afscheid nemen van zijn eigen Amerikaanse en Britse winkels en trekt sindsdien volop de kaart van franchising, allianties met lokale retailpartners, in plaats eigen buitenlandse winkels te openen.

"Eerst lag mijn focus op herstructurering en stroomlijning, maar gelukkig is dat achter de rug en kunnen we ons op expansie richten", zegt de CEO.

De bakkerijketen telt inmiddels 230 vestigingen wereldwijd en wil verder doorgroeien tot circa 400 winkels over een jaar of vijf.

Van Overstraeten: "Het belangrijkste is goede lokale partners te vinden. Daarvoor gaan ons team altijd eerst ter plaatse om de markt en de mogelijke franchisenemers te leren kennen. Aan de uitbreiding naar een nieuw land gaan toch zeker acht à twaalf maanden voorbereiding vooraf. We plukken nu de vruchten van het eerder geleverde werk."

In de sector wordt intussen gespeculeerd op een terugkeer van Le Pain Quotidien naar het megaland India, waar het vroeger ook al eens even was neergestreken. Van Overstraeten wil alleen bevestigen dat er in India "partners geïnteresseerd zijn". Ook in andere landen "zitten verschillende deals in de pijplijn".

Op cursus naar Ninove en Brussel

Restaurateur Alain Coumont opende in 1990 de allereerste Le Pain Quotidien in de Dansaertstraat nabij de Beurs. De expert in groenten hechtte veel belang aan biologische voeding en ambachtelijke bereidingen. Zijn eerste broden bakte hij in een garage in Anderlecht.

In de restaurantzaal zette hij een grote houten tafel in het midden. Dat werd het symbool van de gezelligheid die de keten wil uitstralen.

Moeten de buitenlandse franchisenemers uit verre windstreken naar Brussel komen om die typische kenmerken beter te leren kennen? "Jazeker", antwoordt Van Overstraeten. Ze bracht vorige maand de franchisenemers van over de hele wereld samen voor een tweedaagse meeting in ons land, onder meer in de zaak in Thurn & Taxis.

Elke buitenlandse franchisenemer moet naar Brussel komen om onze merkidentiteit te leren kennen

Annick Van Overstraeten

CEO Le Pain Quotidien

"Op productievlak bezoeken ze onze ambachtelijke bakkerij l'Atelier du Pain in Ninove. En daarnaast worden ze opgeleid in de waarden van het merk."

"We zijn op de eerste plaats een ontbijt- en brunchketen", zo geeft Van Overstraeten een voorbeeld. "Sommige buitenlandse partners die ons concept nog niet goed kennen, willen ook 's avonds warme gerechten als pasta of hamburgers aanbieden. Maar dat blokkeren we, want dat druist helemaal in tegen onze merkidentiteit."

Dat betekent niet dat franchisenemers geen plaatselijke accenten mogen leggen in hun voedingsaanbod. Van Overstraeten: "Ik hanteer de 80-20 regel. Zowat 80 procent van het aanbod moet overal ter wereld hetzelfde zijn en 20 procent mag lokaal ingevuld worden."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni