Eind deze week organiseert ontwerpster Valérie Berckmans een nieuwe stockverkoop in Sint-Goriks. Ze doet dit namens Mode in Brussels, een nieuwe vzw die de Brusselse designers bekender wil maken bij het publiek.
Nieuwe vzw Mode in Brussels wil ontwerpers bekender maken
De Fashion Sales bestaan bijna een kwarteeuw. In die tijd groeide de stockverkoop van designerkleding uit tot een instituut. Jarenlang werd het halfjaarlijkse evenement georganiseerd door de vzw Modo Brussels. Nadat de vzw was opgegaan in MAD Brussels, het centrum voor mode en design, nam die laatste de organisatie over.
Maar vorige zomer liet MAD weten dat er geen herfsteditie kwam, waarop ontwerpster Valérie Berckmans besloot de touwtjes in eigen handen te nemen. Zo kon de herfstsale toch doorgaan.
Intussen heeft Berckmans samen met Elizabeth Djamdjiev (Design September) gezorgd voor de oprichting van een nieuwe vzw, Mode in Brussels. Ze kregen hierbij de financiële steun van schepen voor Economie van Brussel-Stad Fabian Maingain (Défi) en Brussels staatssecretaris voor Economische Transitie Barbara Trachte (Ecolo). De vzw zal voortaan tweemaal per jaar de Brussels Fashion Sales organiseren in de Sint-Gorikshallen, maar heeft nog andere ambities. “Wij willen het contact tussen de Brusselse ontwerpers en het publiek versterken,” legt Berckmans uit. “Zodat het publiek begrijpt dat wij geen Zara of H&M zijn.”
Stoffenverkoop
Daartoe plant de vzw atelierbezoeken, een nieuw parcours, Mode in Mei, en ook een stoffenverkoop. Voorts komt er een website waarop de Brusselse designers voorgesteld worden. Berckmans: “We denken ook aan een soort marketplace, een gezamenlijke e-shop voor de ontwerpers.”
Doel van de vzw is het leven van de designers wat makkelijker te maken. “Onze sector heeft het moeilijk. De meeste Brusselse ontwerpers kunnen niet leven van hun ontwerpen en hebben nog een job erbij, wat niet ideaal is. Designers moeten zich 100 procent kunnen concentreren op hun werk.”
Berckmans wil het heel praktisch bekijken. “We streven naar een gemeenschap van ontwerpers die elkaar ondersteunen om zo rendabeler te zijn. Ze zouden bijvoorbeeld ruimtes of een boekhouder kunnen delen. De stoffenverkoop past ook in dat kader. Elke ontwerper zit jaarlijks met een overschot aan stoffen. Die stock is slapend geld. Die stoffen kunnen beter uitgewisseld worden onder designers of verkocht aan het publiek zodat er geld in het laatje komt. Het is ook ecologischer.”
Concurrent voor MAD?
Heeft het MAD, dat dit najaar een eigen parcours organiseert, met de nieuwe vzw een concurrent? “Wij zijn veel kleiner, het MAD is een echte instelling. Zij werken eerder B2B, business to business, terwijl bij ons de focus ligt op business to consumer,” zegt Berckmans. “Wij willen aanvullend werken. Ons parcours volgend jaar in mei wordt iets anders dan het MAD parcours.”
De Brussels Fashion Sales vinden vrijdag en zaterdag plaats. Een dertigtal Brusselse designers toont mode, juwelen en accessoires. Onder hen gevestigde ontwerpers als Annemie Verbeke, Conni Kaminski en Berckmans zelf, die hun stock en ook prototypes aanbieden, maar ook jonge pas afgestudeerde designers als Thu, die er met hun eerste collectie staan.
Lees meer over: Brussel-Stad , Economie