Ook Nieuwstraat ontsnapt niet aan kwakkelende zomersolden

© Belga - BRUZZ
31/07/2024

Uit een bevraging van Mode Unie en Unizo blijkt dat de omzet van kledingwinkels voor het tweede jaar op rij gedaald is tijdens de zomersolden. Dit jaar met bijna 3 procent, vorig jaar met 5 procent. Vier op de tien handelaars verkochten minder dan tijdens de solden van 2023. Ook de Nieuwstraat ontsnapt niet aan die tendens.

Mode Unie en Unizo peilden bij 112 detailhandels naar de verkoop. Daaruit blijkt dat hun omzet in vergelijking met juli 2023 is gedaald met 2,7 procent. Die tegenslag komt bovenop de terugvallende verkoop met 5 procent tijdens de soldenperiode vorig jaar.

Bovendien verkocht 38,9 procent van de handelaars minder dan vorig jaar. Voor 28,3 procent blijft de balans gelijk en 32,7 procent verkocht net meer. Ook deze cijfers zijn vergelijkbaar met die van vorig jaar: toen verkocht 42 procent van de modehandelaars minder, kende 29 procent dezelfde verkoop en zag 29 procent de verkoop toenemen.

Die trend valt ook te merken in de Brusselse winkelstraten. In de Nieuwstraat was het – op de laatste soldendag – relatief rustig. “De eerste dagen en tijdens de weekends was het druk”, vertelt verkoopster Cyrielle. “Maar over de hele periode ontvingen we minder klanten dan in de voorgaande jaren.” Naar een oorzaak heeft ze het raden. “Misschien door het slechte weer, of de Olympische Spelen in Parijs.”

Kwakkelzomer

Mode Unie wijt de slechte cijfers vooral aan de kwakkelzomer. "De solden kenden een enthousiaste start, maar na de eerste week stokte de verkoop", zegt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie. Regenweer, zo klinkt het, valt direct te zien in de verkoopcijfers. "Zodra de temperaturen stijgen, stijgt de verkoop ook," zegt ze. Deze laatste tropisch warme week kon de schade nog wat beperken

Bij het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen valt een vergelijkbaar geluid te horen. De organisatie bevraagde zowat 40 kledingwinkels. De soldenverkoop volgt dezelfde tegenvallende lijn als in 2023.

Het syndicaat merkt op dat grote ketens en onlinewinkels het hele jaar door kortingen aanbieden, waardoor consumenten minder uitkijken naar de solden en minder bereid zijn voor deze "speciale gelegenheid" geld uit te geven.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni