30 mei 2007: de nieuwe Audi A3 op de assemblagelijn van Audi Brussels

Belgaimage

| De assemblagelijn van Audi, hier nog met de Audi A3.

Vastgoedbedrijven hebben interesse in Audi-site

Bram Van Renterghem
© BRUZZ
12/03/2025
Updated: 12/03/2025 15.05u

Verschillende vastgoedspelers hebben hun oog laten vallen op de Audi-site. Het is nu eerst aan Audi en de politiek om de krijtlijnen uit te tekenen. Morgen ontmoet premier Bart De Wever (N-VA) de Audi-top.

Heylen Warehouses en het beursgenoteerde vastgoedbedrijf WDP hebben interesse in de site van Audi. De Gentse ontwikkelaar Revive bestudeert het project dan weer in een consortium met vastgoedspeler Montea. Dat schrijft De Tijd en wordt door de spelers bevestigd aan onze redactie. Revive en Montea krijgen daarbij ondersteuning van baggeraar Deme, die gespecialiseerd is in bodemsanering.

Ook MG Real Estate zou geïnteresseerd zijn. Eerder zei John Cockerill er een productie-eenheid voor militaire voertuigen te willen opstarten. En in december had Pierre Hermant van Finance & Invest Brussels, die in opdracht van de Brusselse regering kopers moest zoeken voor de site, het al over minstens twintig geïnteresseerde bedrijven. Het is trouwens Hermant die bedrijven als Revive gecontacteerd heeft.

Industriële toekomst

De interesse van vastgoedspelers betekent niet per se dat ze woningen willen bouwen. Zo zijn Montea, Heylen Warehouses en WDP gespecialiseerd in logistiek en industrieel vastgoed. Een conversie naar woningen zou ook hogere en dus duurdere eisen voor bodemsanering stellen.

Bovendien hebben de federale en Brusselse regering al meermaals te kennen gegeven een industriële toekomst voor de site te willen. Verkoper Audi heeft dan wel de sleutel in handen, toch betrekt het bedrijf de verschillende overheden bij dat proces.

De Wever

Donderdag is overleg gepland tussen premier Bart De Wever (N-VA) en de top van Audi. Wat er precies op de agenda staat, willen de spelers niet kwijt, maar wellicht worden daar de krijtlijnen besproken waarbinnen de verkoop moet passen: moet de site opgesplitst worden, welke functies zijn gewenst - stadslogistiek, kantoren, productie, toch residentieel - enzovoort.

"Pas dan kunnen we nagaan waar we kunnen bijdragen", zegt Andreas Vermost, development manager bij WDP. "Logistiek en industrieel vastgoed behoren zeker tot de mogelijkheden, maar het kan ook verder gaan. Op de Renault-site die we in januari verworven hebben, maken we ook ruimte voor reconversie naar bijvoorbeeld een eventruimte, retail en kantoren."

Binnen enkele weken zou Audi dan de procedure kunnen opstarten, waarbij geïnteresseerde partijen hun voorstellen kunnen indienen.

Audi Brussels

De dreigende sluiting van Audi Brussels is één van de grootste economische ontwikkelingen in Brussel van de laatste jaren. Wat brengt de toekomst voor de autofabriek in Vorst? Volg het hier.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Vorst , Economie , Stedenbouw , Audi Brussels , reconversie Audi-site

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni