Ruim 1.000 'betwiste' nachtvluchten in 2024 op Brussels Airport

© Belga
19/03/2025
Updated: 19/03/2025 13.11u

Vorig jaar vonden op Brussels Airport 1.055 'betwiste' nachtvluchten plaats, zo heeft de federale ombudsman voor de nationale luchthaven Philippe Touwaide woensdag meegedeeld bij de voorstelling van het jaarverslag van de ombudsdienst. Het gaat om vluchten die uitgevoerd werden terwijl er geen tijdslot voorzien was.

De cijfers komen van de Belgium Slot Coordination, de dienst die tijdsloten toekent aan stijgende en landende vliegtuigen op Brussels Airport in Zaventem.

1.055 vluchten die 's nachts werden uitgevoerd hadden daar eigenlijk geen tijdslot voor. Dat kan gebeuren omdat er vertragingen opgelopen waren, omdat een toestel te veel lawaai maakt om tijdens de nacht te vliegen, of omdat ze tijdens een zogenaamde stille nacht vlogen.

Het ging om 661 landingen en 394 vertrekkende vliegtuigen. De ombudsman zelf registreerde daarnaast 763 vermoedelijke overtredingen. Hierbij ging het onder meer om 218 vertrekkende vliegtuigen die 's nachts volledig verboden zijn, maar die de Belgium Slot Coordination niet telde, en zeven overtredingen voor verkeerd gebruikte luchtcorridors.

Eén klager

De ombudsdienst ontving vorig jaar 37.188 klachten, bleek nog uit het jaarverslag, wat een stijging is van bijna 30 procent tegenover het jaar voordien. De stijging is veelal te wijten aan de klachten van één persoon, die op zichzelf goed was voor ongeveer 10.000 klachten. In slechts zeventien dossiers tekende de klager beroep aan nadat de ombudsman een antwoord had geformuleerd op de klacht.

In het algemeen benadrukte de ombudsman Touwaide dat er een "duurzame, evenwichtige en respectabele" oplossing moet komen voor de organisatie van de vluchten op de luchthaven. Hij herhaalde nogmaals dat de meerderheid van de vrachtvliegtuigen te luid, vervuilend en te oud zijn, en dat die, vooral 's nachts, voor veel hinder voor omwonenden zorgen. Het oudst gebruikte vrachtvliegtuig vorig jaar was een Boeing 767-200 met 41 jaar op de teller.

Geluidsmuur

Brussels Airport Company moet verder dringend werk maken van de bouw van een geluidsmuur en een overdekte hal voor het testen van motoren, vindt Touwaide. Ook benadrukte hij het belang van het naleven van alle eerdere gerechtelijke uitspraken en Europese regelgeving, zoals het publiceren van de satellietgeleidingsprocedures voor landingen op de banen 07, en de voorwaarden in de vernieuwde milieuvergunning strikt na te komen.

"Er wordt te weinig rekening gehouden met de milieu-impact van de luchthaven, en met de impact op de gezondheid van omwonenden. Ook de spreiding van vluchten over andere banen dan 25R/L is onnodig en onwettig: de banen 25 zijn ontworpen om prioritair te gebruiken", besloot Touwaide. "De oplossingen liggen al jaren op tafel: het is aan Brussels Airport Company en haar leidinggevenden om ermee aan de slag te gaan."

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni