Een groep Brusselse taxichauffeurs protesteerde vrijdag aan de hoofdzetel van Uber België in Etterbeek. Ze drongen aan op overleg over de nieuwe tarieven, maar de deur bleef dicht.
Taxichauffeurs op ramkoers met Uber: 'Acties mogelijk volgende week'
"Zo gaat dat dus altijd", zegt vakbondsman Martin Willems, nationaal verantwoordelijke van ACV-CSC United Freelancers, na afloop van de actie aan de Louis Schmidtlaan.
"Het illustreert het overkoepelende probleem bij Uber, of het nu om de taxidienst gaat of over Uber Eats: er is geen dialoog."
Commissies tot 35 procent
De directe aanleiding voor het ongenoegen is de invoering deze week van een variabele servicevergoeding. De vaste standaardcommissie van 25 procent per rit - in de beginperiode was dat overigens maar 15 procent - die Uber afroomt, wordt vervangen door een flexibel systeem.
Uber houdt bij de interessantste (lange) ritten voortaan 35 procent in, terwijl de vergoeding voor minder populaire ritten wordt beperkt, soms tot slechts 3 procent.
"De chauffeurs kunnen zo profiteren van een lagere servicevergoeding voor minder aantrekkelijke ritten", klinkt de uitleg van Uber, die erop wijst dat de gemiddelde servicevergoeding op 25 procent blijft.
Maar de Uber-chauffeurs vrezen zwaar inkomensverlies op de aantrekkelijkste ritten en zijn woedend over de wijziging.
"Dat de gemiddelde commissie op 25 procent zou blijven, is alleszins niet de ervaring van de chauffeurs", zegt Willems. "Dat valt ook op geen enkele manier te controleren. We moeten de mensen van Uber blijkbaar op hun woord geloven."
'Trip Radar'
Een tweede twistpunt is de invoering van 'Trip Radar' in augustus. Die nieuwe dienst laat wachtende chauffeurs toe om op hun app meteen een reeks extra ritten te zien en hun interesse kenbaar te maken, naast de individuele ritaanvragen. Dat moet leiden tot kortere wachttijden voor passagiers én chauffeurs, argumenteert Uber.
"Het systeem leidt evenwel tot onderlinge concurrentie tussen de chauffers en grote stress, omdat de chauffeur in enkele seconden moet beslissen", zegt Willems. Ook internationaal is er kritiek op, onder meer omdat chauffeurs al rijdend Trip Radar zouden raadplegen en zo een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid.
Waar in Brussel eveneens wrevel over bestaat, zijn de groepsritten. Een taxi delen is voordelig voor de passagiers en het milieu, maar de chauffeur verdient er geen extra inkomsten mee.
"Uber beslist elke wijziging eenzijdig, de chauffeurs moet alles ondergaan", vat Willems samen.
Uber zegt dat na de invoering van elke nieuwigheid er steeds feedback gevraagd wordt van de chauffeurs.
Acties
De taxichauffeurs en hun vakbond broeden op nieuwe protestacties volgende week. De vraag is hoe hard ze het willen spelen. Vrijdagochtend bleef hun protest alvast beperkt tot een boycot van de app tussen 8 en 12 uur en de actie aan de Belgische hoofdzetel.
Er werd donderdag nog gedreigd met "demonstraties en blokkades die waarschijnlijk het verkeer op verschillende strategische punten in de stad zullen verstoren", maar de taxichauffeurs - die niet meteen de beste reputatie hebben bij het grote publiek - beseffen ook wel dat ze daarmee steun voor hun bekommernissen kunnen verliezen.
"Over de protestacties voor volgende week is nog geen definitieve beslissing genomen", verklaarde Willems vrijdagnamiddag.
Lees meer over: Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.