Het Brussels Gewest hoeft zich niet meer te bekommeren om een verkeersbord, maar zal zich toch mogen reppen wil het op 1 januari 2018 effectief een lage-emissiezone worden.
Lage emissie: ondertussen in Brussel
De ambities zijn groot in Brussel, maar dat moet ook. De Europese commissie tikte de regering dit voorjaar nog op de vingers omdat de grenswaarden van stikstofdioxide herhaaldelijk overschreden werden.
De regering heeft daarom in juni beslist om niet alleen bij luchtvervuilingspieken een LEZ in te stellen, zoals in de beleidsverklaring stond, maar permanent en wel in heel het gewest. De invoering zal gefaseerd gebeuren om de burger langzaam te laten wennen.
Voor de concrete uitwerking van de LEZ moet de regering nog een besluit nemen. Dat is naar verluidt al twee keer op de regeringstafel gepasseerd, maar er is nog een derde lezing nodig en ook het Brussels Wetboek van Lucht, Klimaat en Energiebeheersing moet aangepast worden. Leefmilieu Brussel zette deze week wel al een website online.
Volgens het voorontwerp moet de LEZ in 2018 beginnen, over een goed jaar dus. In dat jaar is de aanpak nog heel mild: alle benzinewagens mogen binnen en bij de dieselwagens worden alleen de auto’s zonder euronorm of met norm 1 (ingeschreven voor 1997) geweerd. De jaren nadien worden de toegangscriteria steeds strikter om uiteindelijk, in 2025, nog iets strenger te zijn dan in Antwerpen.
Anderzijds geldt de LEZ in Brussel alleen voor auto’s en lichte bestelwagens, in Antwerpen ook voor vrachtwagens.
Praktisch dan. Voor de controle zal het gewest, net als in Antwerpen, intelligente ANPR-camera’s aankopen. Hiervoor is eerst nog een studie nodig. Momenteel is het gewest bezig met de aanwerving van een projectmanager LEZ die de studie zal begeleiden en het hele luik van camera’s, voertuigendatabank en boetes in goede banen moet leiden.
Lees meer over: actua
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.