Brussels Mobiliteit krijgt extra personeel, een nieuw organogram en wordt ingrijpend hervormd. Dat heeft Brussels minister van Mobiliteit, Pascal Smet (SP.A) gezegd in commissie Infrastructuur van het Brussels Parlement. Daar stelde hij de resultaten van de audit van Brussel Mobiliteit voor.
Meer dan 100 nieuwe personeelsleden voor Brussel Mobiliteit na audit
Meest in het oog springend is het nieuwe organogram voor Brussel Mobiliteit. De administratie krijgt een nieuwe Directeur-Generaal volgend jaar ergens in de herfst. Dan gaat de huidige met pensioen. De minister maakt ook duidelijk dat de huidige Directeur de hervorming volledig steunt. Onder die persoon komen vier grote diensten: “Design, Build, Maintain en Operate”. Die houden zich bezig met respectievelijk planning, bouwen, onderhoud en exploitatie.
De diensten Build, Maintain en Operate krijgen meteen elk ook een nieuwe directeur. Voor Maintain betekent dat het ontslag van de huidige verantwoordelijke. Smet was er scherp over in het parlement: “Het is - denk ik - de eerste keer dat een directeur na twee negatieve evaluaties ontslagen is in dit Gewest. Dat is volgens mij zelfs historisch te noemen.”
Extra personeel
Brussel Mobiliteit krijgt ook extra personeel. Eerste op korte en dan op lange termijn. Op korte termijn gaat het om zo’n 28 personen. Die worden niet via Selor, de HR-dienst van de overheid, aangeworven, maar via een sneller traject. De Brusselse arbeidsbemiddelingsdienst Actiris en externen nemen de aanwervingen voor hun rekering.
Op lange termijn komen er nog eens 74 personen bij, verspreid over de verschillende diensten. Er komt ook een uitgebreid hervormingstraject dat loopt tot december 2018. Dat moet de vaak gebrekkige management- en werkcultuur bij Brussel Mobiliteit aanpakken. Voor dat plan komt er een “change manager", bijgestaan door een extern bureau, gespecialiseerd in de materie.
Tunnelrenovatie
Tot slot gaf de minister ook nog een stand van zaken van de renovatie van de Brusselse tunnels. Volgende week gaat de Hallepoorttunnel drie weken lang toe. Daarna gaat de tunnel tijdelijk weer open met één rijstrook. Begin volgend jaar hoopt Smet aan de renovatie van de Leopold II-tunnel te beginnen.
“En de eerste die mij vraagt om de renovatie van de tunnels te vertragen, krijgt met mij te doen, zeker na de luidkeelse oproepen om de tunnels zo snel mogelijk te renoveren”, besloot de minister.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.