De Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB bereikte zopas een akkoord met de Europese Commissie over de ruil van terreinen. De MIVB wordt eigenaar van een terrein grenzend aan haar remise in Haren. Het zal dienen om binnen dit en enkele jaren een nieuwe metroremise te bouwen voor de verlenging van de metro naar het noorden van de stad.
MIVB verwerft terrein in Haren voor toekomstige metro Noord
Tegen 2025 krijgt het Brusselse gewest een nieuwe metrolijn. De bestaande premetro-as tussen Albert en het Noordstation wordt omgevormd tot metro en een nieuwe tunnel wordt gegraven tussen het Noordstation en Bordet om het noorden van de stad te bedienen.
Om nieuwe metrostellen te onderhouden en te stallen, is een nieuwe remise nodig. Ook aan het eindpunt van de toekomstige metrolijn Noord. Daarom ruilde de MIVB een terrein aan het kanaal en de Vilvoordsesteenweg met een terrein aan de Houtweg in Haren, ten westen van de huidige tram- en busremise.
Ruilhandel
Op het terrein komt een stelplaats, een buitenremise, een onderhoudswerkplaats en een administratief gebouw. De site zal ongeveer zes hectare in beslag nemen. Er wordt ook nog een put gegraven om de tunnelboormachine, die de toekomstige metrolijn Noord zal graven, neer te laten in de Brusselse bodem.
De MIVB en de Europese commissie sloten een akkoord af voor de ruil van beide terreinen, met de goedkeuring van de federale en Brusselse regeringen. De akte werd op 19 mei getekend.
Lees meer over: Haren , actua , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.