Een tram van de MIVB aan de halte aan de Paul-Henri Spaaklaan, naast het Zuidstation

| Een tram van de MIVB aan de halte aan de Paul-Henri Spaaklaan, naast het Zuidstation.

39 ongevallen tussen tram en voetganger in Brussel in 2023

Charlotte Deprez
© BRUZZ
11/09/2024

In 2023 waren er 39 ongevallen tussen een tram en een voetganger. Dat blijkt uit cijfers van de MIVB. De Brusselse openbaarvervoermaatschappij benadrukt dat een tram altijd voorrang heeft.

Dinsdagochtend vond een tragisch ongeval plaats waarbij een voetganger omkwam na een aanrijding met een tram in Laken, nabij de halte Docks. Drie jaar geleden overleed een bestuurder van een elektrische step ook nabij die halte na een aanrijding door een tram.

In 2023 waren er in totaal 39 ongevallen met trams waarbij voetgangers betrokken waren, waarvan één dodelijk. Dat schrijft La Capitale en bevestigt de MIVB. Er zijn bepaalde zones waar je extra voorzichtig moet zijn, zoals de Zuidlaan en het Flageyplein. Het gaat onder andere om kruispunten en wegen waar meerdere lijnen en verschillende weggebruikers samenkomen. Ook wegen met voorrang van rechts zijn gevaarlijk, omdat weggebruikers soms vergeten dat de tram altijd voorrang heeft. En ook bij rotondes waar de tram doorheen rijdt, vraagt de MIVB extra voorzichtigheid.

MIVB-woordvoerder Cindy Arents legt uit dat, in tegenstelling tot auto's, een tram een zwaar voertuig is dat op sporen rijdt. Dat verlengt de remweg aanzienlijk. "Een tram die 40 kilometer per uur rijdt, heeft gemiddeld 40 meter nodig om te stoppen en kan niet van koers veranderen om een obstakel te ontwijken. Daarom is de tram niet onderworpen aan de verkeersregels en heeft hij altijd voorrang,", zegt Arents in La Capitale.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni