Sinds de invoer van de voetgangerszone op de Elsensesteenweg in 2018, werd al 22 miljoen euro aan boetes uitgeschreven. Dat komt neer op grofweg tweehonderd inbreuken per dag. Volgens de oppositie een gevolg van onduidelijke signalisatie.
Al 22 miljoen euro aan boetes uitgeschreven sinds invoer voetgangerszone Elsensesteenweg
Eind 2018 werd een gedeeltelijke autoluwe zone ingericht op de Elsensesteenweg. Tussen 7 uur en 19 uur mogen enkel bussen en geautoriseerde voertuigen door de drukbezochte winkelstraat rijden. Wie dat toch doet zonder toelating, riskeert een boete van 58 euro. De toegang tot de zone wordt daarbij gecontroleerd door ANPR-camera's die werken met nummerplaatherkenning.
Sinds de invoer van de autoluwe zone werd al 22 miljoen euro aan boetes uitgeschreven. Dat blijkt uit een antwoord van burgemeester Christos Doulkeridis (Ecolo) op een vraag van gemeenteraadslid Geoffroy Kensier (Objectif-XL - Les Engagés). “Dat cijfer slaat wel op het bedrag dat geïnd zou worden indien alle boetes meteen worden betaald”, nuanceert Kensier. “Het reële cijfer ligt lager, maar verandert regelmatig door onder andere laattijdige betalingen.”
Signalisatie
In de praktijk brachten de boetes dus al een slordige 16 miljoen euro op voor de gemeente. Nog steeds heel wat, volgens het oppositielid. "Per dag spreken we gemiddeld over 11.000 euro aan uitgeschreven boetes, iets minder dan 200 inbreuken per dag." Als oorzaak wijst Kensier naar de signalisatie van de autoluwe zone. Die zou niet duidelijk genoeg zijn.
“In de meeste gevallen gaat het om mensen die per vergissing de autoluwe zone inrijden”, meent Kensier. “Paaltjes plaatsen is niet mogelijk omdat het busverkeer nog door de straat moet. Maar grotere en duidelijkere signalisatieborden zouden volgens mij wel kunnen helpen om de leesbaarheid van de zone te verhogen.”
'Meestal gaat het om mensen die per ongeluk de autoluwe zone inrijden. Paaltjes plaatsen is niet mogelijk omdat het busverkeer er nog door moet, maar grotere en duidelijkere signalisatieborden zouden volgens mij wel kunnen helpen'
Gemeenteraadslid
Het oppositielid merkt ook op dat het aantal inbreuken geen dalende trend volgt. Zo werd in 2021 ongeveer 5.5 miljoen aan boetes uitgeschreven, en in 2022 iets meer dan 3 miljoen, om dan in 2023 opnieuw te stijgen naar 4 miljoen. “Je zou denken dat hoe meer mensen op de hoogte zijn van de autoluwe zone, hoe minder overtredingen voorvallen”, zegt Kensier. “Het gaat me trouwens ook om de veiligheid van de voetgangers in de zone, die zich over de volledige breedte van de as mogen verplaatsen.”
Recidivisme
In een schriftelijk antwoord geeft de burgemeester aan dat de huidige signalisatie in overeenstemming is met de regelgeving. “De borden geven duidelijk aan dat het om een speciale zone gaat”, klinkt het. “Ook in andere steden wordt soortgelijke signalisatie gebruikt. En in 2019 werden trouwens markeringen in de aangrenzende straten aangebracht, om extra te benadrukken dat men een autoluwe zone betreedt.”
Doulkeridis erkent wel dat er een constant aantal inbreuken wordt vastgesteld. Dat het toegangsverbod van kracht is tussen 7 uur en 19 uur, en niet 24 op 24, zou volgens hem mogelijk voor verwarring kunnen zorgen. De burgemeester geeft ook aan dat momenteel niet 100 procent van de boetes wordt verwerkt. Dat zou kunnen leiden tot recidivisme, al zijn daarover nog geen exacte cijfers voorhanden.
“Er is overleg gaande met Brussel Fiscaliteit, die verantwoordelijk is voor de verwerking, zodat 100 procent van de inbreuken behandeld zal worden.” Kensier verdacht de meerderheid er tot slot nog van geen aanpassingen te willen doorvoeren omdat de boetes veel geld in het laatje brengen. “De inkomsten worden ingezet voor gemeentelijke uitgaven en politieke projecten”, zegt Doulkeridis daarover.
'De inkomsten worden ingezet voor gemeentelijke uitgaven en politieke projecten'
Burgemeester van Elsene
Lees meer over: Elsene , Mobiliteit , Geoffroy Kensiers , Christos Doulkeridis
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.