Restaurantuitbater Raffaele Chiappetta hoopt dat het recept voor de heraanleg van de Ninoofsesteenweg nog gewijzigd kan worden.

Anderlecht kant zich tegen heraanleg Ninoofsesteenweg: ‘Te veel focus op de fiets'

GR, TB
© BRUZZ
26/03/2025
Updated: 26/03/2025 18.19u

De gemeente Anderlecht heeft een negatief advies uitgebracht voor de geplande heraanleg van de Ninoofstesteenweg tussen Mettewie en de Ring. Er zouden volgens Mobiliteitsschepen Halina Benmrah (MR) te veel parkeerplaatsen verdwijnen. "Je krijgt nu de indruk dat alleen de fietser erop vooruitgaat."

Brussel Mobiliteit wil op termijn de volledige Ninoofsesteenweg opnieuw inrichten en verkeersveiliger maken. Maar het nieuwe gemeentebestuur van de gemeente Anderlecht gaat niet akkoord met die plannen en heeft nu een negatief advies afgeleverd voor één van de zones die zullen worden aangepakt. Concreet gaat het om het gedeelte tussen het kruispunt met de Louis Mettewielaan en de Prins van Luiklaan, en de grens met Dilbeek.

Volgens de plannen zou de weg er heringericht worden met onder meer een groene middenberm, waterdoorlatende parkeerplaatsen, een breder trottoir en een afgescheiden fietspad. Voor die plannen worden ook 56 parkeerplaatsen opgeofferd, vooral dat laatste is niet naar de zin van Halina Benmrah, Anderlechts mobiliteitsschepen, en volgens haar zijn de buurtbewoners het met haar eens.

“Ik ben vorige week ter plaatse geweest in de ochtend. Geen enkele parkeerplaats was leeg. En dat in de voormiddag, wanneer veel mensen al naar hun werk vertrokken zijn”, zo legt Benmrah uit. “U kan zich inbeelden hoe rampzalig de situatie in de avond is. Wie daar woont, vindt gewoon geen parkeerplaats meer.”

Buurtbewoners

De schepen hekelt daarnaast ook het gebrek aan burgerparticipatie bij het maken van de plannen. “Brussel Mobiliteit heeft de buurtbewoners niet gehoord en geen echte studie uitgevoerd. Ik ben niet tegen de heraanleg van de steenweg, die is broodnodig, maar die moet voor mij vertrekken vanuit de noden van de buurtbewoners.”

“Als je naar het project kijkt zoals het nu voorligt, lijkt het erop dat de focus vooral op de fietsers ligt. Maar die weg is breed, ik ben ervan overtuigd dat er plaats genoeg is om een fietspad aan te leggen én parkeerplaatsen te behouden.”

Naast de plannen voor het gedeelte tussen Mettewie en de Ring, is Benmrah ook scherp voor geplande aanpassingen van Brussel Mobiliteit tussen Mettewie en het Weststation. “Ze willen om de 50 meter een voetgangersoversteek aanleggen. Het gaat hier om een drukke verkeersas, ik vind dat een beetje overdreven. Daardoor zullen er nóg meer parkeerplekken verdwijnen.”

Verkeersveiligheid

Inge Paemen, woordvoerder van Brussel Mobiliteit, reageert dat ze voor de aanpassingen op het gedeelte tussen Weststation en Mettewie geen vergunning nodig hebben. “Wij doen daar ingrepen om de verkeersveiligheid te verhogen. Dat zijn kleine aanpassingen, het gaat voornamelijk om het beveiligen van enkele oversteekplaatsen aan scholen.”

Over de meer ingrijpende heraanleg tussen Mettewie en de Ring geeft ze toe dat er geen participatietraject is opgestart voor de geplande werf. “We hebben dat niet gedaan omdat de weg daar erg breed is. Er is plaats genoeg voor alle weggebruikers, zo verdwijnen er bijvoorbeeld geen rijstroken.”

Lees verder onder de afbeelding.

Dat er wel parkeerplaatsen zullen geschrapt worden is volgens haar geen reden om het project te herzien. “Als er echt problemen zouden ontstaan met parkeergelegenheid, dan kan de gemeente contact opnemen met Parking Brussels”, zo reageert Paemen. “We zien doorgaans dat er initieel veel bezorgdheid is wanneer we parkeerplaatsen schrappen, maar dat dat uiteindelijk niet tot grote problemen leidt.”

Voor de woordvoerder moeten er nu eenmaal keuzes worden gemaakt. “Vroeger lag de focus vooral op plaats geven aan de auto, nu geven we ook aandacht aan andere problemen, zoals klimaatverandering. Daarvoor planten we langs de Ninoofsesteenweg bomen, om de insijpeling van water in de bodem te verhogen en overstromingen te vermijden.”

Signaal

Daarnaast geeft Paemen nog mee dat het nieuwe advies de geplande werkzaamheden niet in gevaar brengt. Aangezien de Ninoofsesteenweg een gewestweg is, kan het Gewest het advies van de gemeente Anderlecht namelijk naast zich neerleggen. Maar zowel Paemen als Benmrah benadrukken dat ze liever samenwerken als overheidsinstanties dan elkaar tegen te werken. De schepen hoopt dat het negatieve advies een signaal is aan Brussel Mobiliteit.

“Ik ben ervan overtuigd dat ruimte geven aan alle weggebruikers, of het nu om voetgangers, fietsers of automobilisten gaat, meer draagvlak creëert voor deze heraanleg”, zo zegt de schepen. “Brussel Mobiliteit moet op zijn minst samen gaan zitten met de buurtbewoners, een grondige studie uitvoeren en een echt compromis uitwerken. Ik verwacht op zijn minst een alternatief voor de parkeerplaatsen die ze willen schrappen.”

Tenslotte sluit Benmrah juridische stappen niet uit als Brussel Mobiliteit geen gehoor geeft aan de bezorgdheden van de gemeente. “Juridische stappen zijn op dit moment niet aan de orde, we gaan eerst de reactie van Brussel Mobiliteit op ons advies afwachten.”

Vergunning

Opvallend, volgens Brussel Mobiliteit komt het advies van Anderlecht laattijdig. Ze hebben namelijk al een stedenbouwkundige vergunning op zak om het meest westelijke deel van de drukke verkeersas om te bouwen. Volgens de gemeente komt dit advies er nu omdat het vorige gemeentebestuur onderling niet akkoord was over welk advies ze wilden afleveren en werd het daarom over de lokale verkiezingen getild.

Maar ondanks de vergunning is een concrete datum voor de start van de heraanleg nog niet vastgelegd. Daar is op korte termijn ook geen zicht op, zo geeft Paemen toe. Dat heeft namelijk alles te maken met de aanslepende Brusselse regeringsvorming. “Wij weten niet welke prioriteiten de volgende regering zal stellen en of die meteen budget gaat vrijmaken voor de heraanleg.” Het blijft dus afwachten of er op korte termijn iets verandert aan de Ninoofsesteenweg.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni