Vlaamse bouwbedrijven spenderen wekelijks gemiddeld 2,5 uur 'werktijd' in de file, zo blijkt uit een studie van de Vlaamse Bouwunie. Daarom pleiten ze voor een slimme kilometerheffing. "Zo'n systeem werkt enkel als iedereen eraan meewerkt", meent Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens.
Bouwunie vraagt slimme kilometerheffing door file: 'Sommigen vermijden Brussel'
De Vlaamse bouwvakkers brengen steeds meer tijd door in de file, zo blijkt uit een bevraging onder 8.000 leden van de Vlaamse beroepsfederatie Bouwunie, waaronder zelfstandigen en kmo's uit alle bouwsectoren. "Gemiddeld zo'n 2,5 uur per week, maar bij sommigen loopt dat zelfs op tot vier uur per week", vertelt Waeytens aan BRUZZ.
Toch zijn lang niet alle bouwbedrijven bereid om deze verloren kosten door te berekenen aan de klant. "Een deel van de bedrijven rekent de daadwerkelijke reistijd als verplaatsingskosten aan of rekent een uurtarief, maar andere bedrijven doen dat niet en nemen de extra kosten zelf ten laste, wat zorgt voor een lager rendement," aldus de Bouwunie.
Brussel mijden
"Bepaalde bedrijven mijden zelfs centrumsteden zoals Brussel en nemen er geen klanten meer aan. Naast de files op de ring, staan onze werkmensen er nu ook vast in het centrum, sinds het invoeren van het nieuwe circulatieplan vorig jaar", stelt Waeyters.
Slimme kilometerheffing
Daarom wil de Vlaamse Bouwunie nu een slimme kilometerheffing. Dat houdt in dat elke wagen in Belgiƫ een apparaat heeft die bij spitsuren het verplaaten met de auto meer belast en bij daluren net minder. Dat systeem zou ervoor moeten zorgen dan mensen die niet noodzakelijk bij piekuren onderweg moeten zijn, ook effectief later de wagen gebruiken.
"Het systeem moet van toepassing zijn op iedereen, inclusief particulieren, en de heffing mag alleen worden ingevoerd als de huidige verkeersbelasting en belasting op inverkeerstelling komen te vervallen", besluit Waeyters.
Lees meer over: Mobiliteit , slimme kilometerheffing , vlaamse bouwunie