Brussels Airport vraagt tientallen extra agenten voor grenscontroles

© Belga
03/07/2024

De luchtvaartpolitie op Brussels Airport, die instaat voor de grenscontroles, is structureel onderbezet. De luchthavenuitbater vraagt de federale overheid om die onderbezetting ongedaan te maken, wat neerkomt op meer dan honderd extra agenten voor de luchthaven. Dat staat in een memorandum "voor de verkiezingen en regeringsonderhandelingen" dat Brussels Airport onlangs publiceerde.

De structurele onderbezetting is niet nieuw. In 2023 was er volgens de luchthavenuitbater een tekort van ruim een derde, wat overeenkwam met 183 voltijdse medewerkers. "Dat leidt tot te lange files aan de grenscontroles, vertragingen en zelfs passagiers die hun vluchten missen", zo staat in het memorandum.

"Deze problematiek brengt de hub-werking voor de intercontinentale vluchten in gevaar en verhindert ook dat luchtvaartmaatschappijen nieuwe routes naar Brussel openen."

In Het Nieuwsblad werd woensdag gesproken over een piekmoment waarbij de wachttijden aan de grenscontrole onlangs opliepen tot twee uur. Dat is uitzonderlijk, benadrukt men bij de luchthaven. "De gemiddelde wachttijd bedraagt 10 tot 20 minuten", zegt een woordvoerster. Volgens de federale politie is het agententekort intussen iets verminderd, en zijn er nu 415 agenten van de voorziene 533, zegt ze in de krant.

Extra personeel

Toch roept Brussels Airport de overheid op "het personeelskader van de luchtvaartpolitie volledig in te vullen". Bovendien is er extra personeel nodig wanneer het nieuwe Europese Entry-Exit System (EES), met centrale registratie en biometrische controle van alle niet-EU-burgers, binnen enkele maanden in werking treedt. "De behandelingstijd per niet-EU-passagier door de federale politie zal immers structureel en substantieel toenemen", aldus de luchthaven.

Voorts vraagt Brussels Airport voldoende personeel bij luchtverkeersleider skeyes, zeker op piekmomenten. Het memorandum pleit ook voor onder meer "een stabiel en coherent kader" voor de luchthaven, rechtszekere vliegroutes, "realistische en haalbare" Brusselse geluidsnormen en een gelijk speelveld tussen de Belgische luchthavens.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit , Brussels Airport

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni