Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) heeft dringend overleg gevraagd met het kabinet van haar Vlaamse collega Lydia Peeters (Open VLD) en haar administratie over de werken aan de Leonardtunnel. Dat laat ze dinsdag weten, nadat de gemeente Oudergem maandag aandrong op een opschorting van de werken uit vrees voor verkeerschaos.
Brussels-Vlaams overleg gepland over verwachte verkeerschaos door werken Leonardkruispunt
Aanstaande vrijdag zitten de diensten van het Brussels en het Vlaams Gewest samen. Daarbij zijn ook de gemeentes Watermaal-Bosvoorde en Oudergem uitgenodigd. Eerder vroeg die laatste gemeente al om de werken op te schorten totdat er betere mobiliteitsoplossingen zijn gevonden.
Ter herinnering: vanaf dinsdag 16 april tot eind oktober zal de afslag over de E411 richting Waterloo vanuit Oudergem gesloten zijn vanwege werkzaamheden rond het Leopoldkruispunt. Volgens het Oudergems schepencollege zal de gedeeltelijke sluiting van die weg voor enorme files zorgen.
Schepen van Mobiliteit Matthieu Pillois (Défi) wijst erop dat de werken die startten op 18 maart al laten zien dat elke wijziging op de E411 een grote impact kan hebben in de gemeente. Sinds een rijstrook gesloten is, staat het verkeer volgens hem vaker vast in onder meer de Tervuursesteenweg en in de Vogelzangwijk.
Burgemeester Sophie De Vos (Défi) betreurt dan ook dat Oudergem afgelopen vrijdag pas geïnformeerd werd door de Vlaamse overheid rond de nieuwe fase van de werken aan het Leonardkruispunt. In maart werd de gemeente volgens haar ook al te laattijdig geïnformeerd.
Pauze inlassen
Vanuit de gemeente klinkt dan ook de vraag om een pauze in te lassen om verschillende alternatieven uit te werken: denk aan openbaar vervoer, aanprijzen, de werken 's nachts uitvoeren of duidelijke omleidingen voorzien. Schepen Pillois betreurt dat Vlaanderen geen mobiliteitsplan heeft opgesteld met alternatieve routes en verkeersoplossingen. "Het is nu aan ons om oplossingen voor te stellen, terwijl Vlaanderen een mobiliteitsplan had moeten opstellen," zegt Pillois.
De kans dat Vlaanderen de werken op pauze zet, lijkt voorlopig klein. Minister Peeters geeft dinsdag aan dat van een opschorting volgens haar geen sprake kan zijn. De werken, die al lopen sinds april 2023, zijn goed voor een investering van 28 miljoen euro waarmee minister Peeters de veiligheid wil garanderen en de levensduur van de Leonardtunnel wil verlengen.
Peeters wijst er bovendien op dat de werf deel uitmaakt van de grote werven van Vlaanderen, waar steeds grootschalige communicaties aan verbonden zijn. Het Agentschap Wegen en Verkeer geeft aan eerder ook al diverse contacten te hebben gehad met de betrokken politiezones, lokale besturen en diverse stakeholders, zowel op Vlaams als op Brussels grondgebied.
Onverwachte extra werken
Toch geeft de gemeente aan pas zeer laattijdig op de hoogte te zijn gebracht over deze nieuwste werken. De werken aan de Leonardtunnel zijn al een jaar bezig, daarvan zijn lokale overheden inderdaad op de hoogte. Tijdens de renovatie zijn echter onverwachte problemen opgedoken. Ingenieurs ontdekten dat de schade aan de tunnelwanden en vloer erger was dan gedacht. Om die renovatiewerken veilig uit te voeren, wordt de verbindingsweg van de E411 vanuit Oudergem en het Herrmann-Debrouxviaduct naar de Ring richting Waterloo afgesloten.
Het Verkeerscentrum adviseert pendelaars die normaal gesproken Brussel verlaten via de E411 / Herrmann Debroux en de binnenring richting Waterloo, om vanaf 16 april de hoofdstad te verlaten via de Tervurenlaan. Hoewel de wegversmallingen op de Tervurenlaan vóór 16 april worden opgeheven, zal het toch erg druk zijn. Pendelaars die terugkeren vanuit Brussel naar de regio Waver / Namen kunnen het beste de E411 / Herrmann Debroux blijven gebruiken, hoewel de E411 richting Namen en de N25 via Corroy-Le-Grand ook een optie zijn.
De verkeersexperts verwachten dat door het extra verkeer via lokale wegen ook bewoners van omliggende gemeenten hinder zullen ondervinden. De werken zullen ook vertraging veroorzaken voor pendelaars die bijvoorbeeld 's avonds Brussel verlaten en via Oudergem naar Waterloo willen rijden. Om overlast voor de wijken te beperken, wordt pendelaars geadviseerd om het routeadvies van GPS-navigatieapps te negeren en op de hoofdwegen te blijven.
Lees meer over: Oudergem , Watermaal-Bosvoorde , Mobiliteit , Herrmann Debroux , files , Leonardkruispunt , Leonardtunnel , Elke Van den Brandt , Lydia Peeters
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.