Moet het Brussels Gewest Good Move stopzetten? BRUZZ vroeg het aan de lezers en een ruime meerderheid van de deelnemers aan het debat vindt alvast van niet. Vooral omdat er volgens hen net meer plaats nodig is voor kinderen, voetgangers en fietsers. Tegenstanders zeggen onder andere dat Good Move het gebrek aan discipline van fietsers en steppers heeft verhoogd. "Het verkeer in de stad is nu gevaarlijker dan voordien."
DEBATTEER MEE. Moet Good Move op de schop? 'Nee, de stad is leefbaarder en veiliger'
MR heeft er in Brussel tijdens de verkiezingscampagne zwaar op ingezet: Good Move moet op de schop. MR-voorzitter Georges-Louis Bouchez zei zelfs dat hij ook op creatieve wijze het mobiliteitsplan kan begraven. Groen-kopstuk Elke Van den Brandt daarentegen maakt zich sterk dat ze een mandaat heeft van de kiezer om haar beleid verder te zetten.
505 lezers kiezen duidelijk vóór Good Move en vinden dat de stad veel leefbaarder en veiliger is geworden sinds de invoering. “Woonwijken zijn niet bedoeld als sluiproute of autostrade. Dankzij Good Move keert de rust terug in wijken, kunnen buurtbewoners weer ademen en kinderen op straat spelen”, zegt Charlotte V.
“Er gebeurt eindelijk eens iets in de stad waarbij gedacht wordt aan de leefbaarheid van de Brusselaar. Mensen moeten leren minder de auto te nemen”, vindt Lies B.
Lees verder onder de samenvatting
70 deelnemers staan wel achter de plannen van MR. “Vooral de chaotische manier waarop Good Move is ingevoerd door een aantal gemeenten, heeft een verdere uitrol van Good Move onmogelijk gemaakt. Men moet opnieuw naar de tekentafel om een beter beleid uit te tekenen voor minder autoverkeer”, zegt Hans V.
“Good Move heeft het gebrek aan discipline van fietsers en steppers verhoogd. Het verkeer in de stad is gevaarlijker nu dan voordien”, vindt Gerrit L.
De twijfelaars – 10 deelnemers aan het debat – pleiten vooral voor een andere invulling van Good Move. “Het moet leefbaar blijven voor iedereen: zowel fileleed beperken voor bestuurders alsook buurten die bewoonbaar moeten blijven. Daarom moeten niet alle straten afgesloten worden. Ook moet er meer ingezet worden op openbaar vervoer en parkings buiten de stad”, aldus W.V.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , Debatteer Mee , Good Move , MR , Groen , Elke Van den Brandt , David Leisterh , Georges-Louis Bouchez
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.