Autodeelbedrijf Poppy heeft de zones aangepast waar haar deelwagens geparkeerd mogen worden. In buurten waar weinig vraag is naar de wagens, zal parkeren niet langer mogelijk zijn. “We willen de nabijheid van onze wagens garanderen. In industrieterreinen en villawijken blijven ze vaak dagenlang staan,” zegt Pierre de Schaetzen, Chief Marketing Officer van Poppy.

©
Poppy
| De "zwarte zones" waar Poppy deelauto's niet langer kunnen parkeren.
Deelauto’s van Poppy niet langer beschikbaar in industriezones en villawijken
Gebruikers van Poppy hebben een e-mail ontvangen waarin de nieuwe beperkingen van de dienst worden toegelicht. Op een kaart zijn de ‘zwarte zones’ aangeduid waar auto’s niet langer geparkeerd mogen worden.
Volgens Poppy zijn er zones waar de vraag erg laag is. De Schaetzen: “Uit een data-analyse blijkt dat in bepaalde buurten nauwelijks vraag is naar deelauto’s. Wanneer een wagen daar geparkeerd wordt, blijft deze vaak dagenlang staan, waardoor Poppy deze handmatig moet verplaatsen.”
Ook zones waar parkeren verboden is, zoals parken en straten zonder officiële parkeerplaatsen, zijn aangeduid op de kaart. “Zodat gebruikers duidelijk weten waar ze hun Poppy-wagen wél en niet mogen achterlaten.
Hoewel bepaalde zones zijn uitgesloten voor parkeren, blijft het mogelijk om overal te rijden en zelfs te pauzeren in deze gebieden. Wel zullen gebruikers tijdens een pauze blijven betalen voor de huur van de wagen. “Binnen een straal van 200 à 300 meter zou er altijd een parkeerplek moeten zijn,” aldus de Schaetzen.
Vandalisme
Eerder deze maand kondigde concurrent Miles aan ons land te verlaten vanwege 'aanhoudend vandalisme’, vooral in Brussel. Dat vandalisme een rol zou spelen bij de keuze van de zones, wordt door Poppy ontkend. “In industrieterreinen is er weinig sociale controle, maar strategische beslissingen worden niet genomen op basis van vandalisme,” stelt de Schaetzen.
Poppy benadrukt dat de aanpassingen niet definitief zijn. “Als gebruikers vinden dat we een fout hebben gemaakt en dat bepaalde buurten cruciaal zijn voor de dienst, dan bekijken we dat en passen we het eventueel aan.” Daarom gaat de wijziging pas over twee weken, op 7 april, van start.
Lees meer over: Mobiliteit , poppy , deelauto's , zwarte zones , Pierre de Schaetzen , industriezones , villawijk , betaald parkeren , parkeren , Brussel Kort