Voi, elektrische deelstep op de Grote Markt

| Een elektrische deelstep van Voi op de Grote Markt.

Deelstepbedrijven starten met leeftijdscontroles, Lime weigert

EC
© BRUZZ
10/07/2024

Een elektrische deelstep van Voi, Bolt of Dott gebruiken, kan voortaan niet meer zonder leeftijdsverificatie. Die nieuwe maatregel is bedoeld om kinderen jonger dan 16 met beide voeten op de grond te houden. Een identiteitsbewijs is daardoor nu verplicht. Alleen Lime weigert de regel te volgen.

Deelstepoperator Voi experimenteerde het voorbije jaar al een paar keer met leeftijdscontroles. “Concreet word je nu gevraagd om een foto van je rijbewijs, identiteitskaart, paspoort of verblijfsvergunning te nemen. Een officieel identiteitsbewijs dus. Daarnaast moet je een selfie nemen, zodat we weten dat jij het bent,” legt Belgisch manager Yessin Aattache uit. Hetzelfde principe geldt sinds maandag bij de bedrijven Bolt en Dott. Het is het Brussels Gewest dat hen daartoe verplichtte.

“Volgens de federale regels zijn elektrische steps verboden onder de zestien jaar, maar we stellen vast dat veel operatoren die regelgeving niet naleven,” vertelt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. “Daarom stellen we hen nu in gebreke. We zetten in onze voorwaarden dat ze verplicht de leeftijd van gebruikers moeten controleren en dat sinds 8 juli. Hoe ze dat doen, mogen ze zelf bepalen.”

Alleen Lime, verbonden aan Uber, weigert zo’n controle voorlopig door te voeren. Het bedrijf zegt in een brief aan Brussel Mobiliteit dat er geen wettelijke basis is voor de leeftijdscontrole. “Lime voldoet aan alle voorwaarden van de huidige licentie,” herhaalt woordvoerster Hannah Landau aan BRUZZ. “Het eisen van een identiteitsbewijs is daar geen deel van. Bovendien erkent elke gebruiker die onze eigen contractuele voorwaarden ondertekent nu al dat die 18 jaar of ouder is.”

Brussel Mobiliteit wil nog niet spreken over verdere maatregelen tegenover het bedrijf. “We moeten hun argumenten eerst grondig bekijken,” zegt Paemen.

Privacy

De privacy van de gebruiker komt volgens Voi alvast niet in het gedrang door de controles. “De leeftijdsverificatie duurt minder dan een minuut en gebeurt door een externe partner. Het gaat om een bedrijf dat gespecialiseerd is in zulke controles en hiervoor volledig in orde is wat betreft het beschermen van persoonsgegevens (de zgn. GDPR-regels van Europa, red.),” benadrukt Aattache. “Wij hebben als operator geen enkele toegang tot die data of foto’s.”

Aattache noemt het belangrijk dat alle deelstepoperatoren dezelfde regels volgen. “Anders zit je met oneerlijke concurrentie,” zegt de Belgische manager van Voi. Het bedrijf had in oktober vorig jaar al een tijdje zo'n leeftijdscontrole ingevoerd: een handig snufje om hun kandidatuur als Brusselse deelstepoperator kracht bij te zetten, maar dat niet werd gevolgd door de concurrentie. Na de keuze voor Bolt en Dott als voornaamste spelers in Brussel liet ook Voi de verificatie vallen in januari dit jaar. “Maar dat kwam vooral omdat we tot de helft van onze gebruikers verloren,” vertelt Aattache. Een tijd gold de leeftijdscontrole pas vanaf vijf, tien of twintig ritten. Nu is dat al vanaf de eerste rit.

De vergunning van Voi in Brussel verloopt eind augustus dit jaar. Voor Lime loopt de licentie nog tot juli volgend jaar. Het is nog niet duidelijk hoe Brussel Mobiliteit de operatoren verder kan aansporen om de regels te volgen. Woordvoerster Inge Paemen benadrukt dat de eindverantwoordelijkheid hoe dan ook bij de stepgebruiker ligt. “Je mag niet als min-16-jarige op een e-step rijden en ook niet met twee,” zegt ze. “Het is uiteindelijk aan de jongeren om de nodige verantwoordelijkheid aan de dag te leggen.”

Wie jonger dan zestien is en betrapt wordt op een elektrische step, riskeert een boete van 58 euro.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni