Brusselse auto's worden almaar zwaarder en groter en dat maakt het verkeer onveiliger. Dat schrijft De Standaard op basis van een studie die de bevoegde ministers Alain Maron (Ecolo) en Elke Van den Brandt (Groen) bestelden. SUV's waren in 2023 goed voor meer dan de helft van alle nieuwe inschrijvingen.
Een op de twee nieuwe wagens in Brussel is een SUV
Het gemiddelde gewicht van nieuwe wagens is tussen 2013 en 2023 met 17 procent toegenomen tot 1.681 kilo, blijkt uit de studie van Brussel Leefmilieu en Brussel Mobiliteit. Recente bedrijfswagens zijn met 1.711 kilo gemiddeld nog zwaarder dan nieuwe privéwagens (1.463 kilo).
Hoe zwaarder de wagen, hoe meer kans op ernstige letsels of overlijden voor wie aangereden wordt. Zware auto's zetten ook de leefbaarheid van Brussel onder druk. Brandstofwagens werden zuiniger, maar de toename ervan deed de daling van de CO2-uitstoot vrijwel teniet.
Volgens de onderzoekers zijn SUV onder meer populair omdat de CO2-emissienormen zwaardere wagens niet ontmoedigen. Fabrikanten zetten in op duurdere wagens, aangemoedigd door de voordelige Belgische fiscaliteit voor salariswagens. De recente elektrificatie helpt evenmin. De ingeschreven elektrische wagens wegen gemiddeld 570 kilo meer dan nieuwe brandstofwagens.
De studie beveelt aan om de fiscaliteit aan te passen. Hoe zwaarder de wagen, hoe meer die zou moeten betalen. De extra belasting kan volgens de Brusselse onderzoekers in de vorm van een slimme kilometerheffing, die ook al enkele jaren op de plank ligt. Er wordt ook een 'zone zonder zware wagens' gesuggereerd tegen 'autobesitas', of hogere parkeertarieven.
De studie wordt maandag officieel voorgesteld in de gewestelijke mobiliteitscommissie.
Lees meer over: Mobiliteit , SUV , Elke Van den Brandt , alain maron